14-16 Yaş Kız Yüzücülerin Antropometrik, Esneklik ve Kuvvet Özelliklerinin İki Farklı Çıkış Performansına Olan Etkilerinin Karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: METİN GEYİK

Danışman: Ani Agopyan

Özet:

ÖZET Bu araştırmada, 14-16 yaş grubu (M=14,56±0,66 yaş/yıl) kız yüzücülerin iki farklı depar çıkış tekniği (öne ve arkaya eğimli) sırasında 5 ve 7.5 metrelik kayma fazlarındaki kinematik bileşenlerle; antropometrik özelliklerin, alt ekstremite esnekliğinin ve itiş gücünün ilişkisinin ortaya konması amaçlanmıştır. Laboratuvar ölçümlerinde; antropometrik özellikler, esneklik, dikey sıçrama yüksekliği ve gücü belirlenmiştir. Yüzme çıkış performansı, öne ve arkaya eğimli iki çıkış tekniğinde uygulanan bileşenlerin (reaksiyon zamanı, alt-üst ekstremitelerin suya giriş açıları, hızları, mesafeleri, süreleri ile 5 ve 7.5 metrelerdeki yüzme dereceleri ve bu mesafelerdeki hızları) kinematik analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir (Dartfish Team Pro Software 9.0.). Araştırmada bağımlı grup t-testi, Pearson korelasyon katsayısı ve lineer regresyon analizi kullanılmıştır. Öne ve arkaya eğimli depar çıkış tekniklerinin; 5 ve 7.5 metrelerdeki bitiriş süreleri ile hız değerleri arasında bir farklılık bulunmamıştır (p>0,05). Regresyon analizi sonuçlarında; arkaya eğimli çıkış tekniğinde etken olan değişkenlerin (sol bacak uzunluğu, sağ hamstrings esnekliği) 5 metrelik bitiş süresine ait varyansın %39,7’sini; 7.5 metrelik bitiş süresinde (boy uzunluğu) ise %35’ini açıkladığı saptanmıştır. Öne eğimli çıkış tekniğinde etken olan değişkenlerin (sağ hamstrings esnekliği, sağ ayak uzunluğu) 5 metrelik bitiş süresine ait varyansın %43,2’sini; 7.5 metrelik bitiş süresinde (boy uzunluğu, dikey sıçrama yüksekliği) ise %67,6’sını açıkladığı saptanmıştır. Sonuç olarak, iki farklı depar çıkışında, 5 ve 7.5 metre bitirme sürelerinde antropometrik özelliklerin ve hamstrings kas gruplarının esnekliği etkenken; ayrıca öne eğimli çıkışta kuvvet bileşenlerinin de 7.5 metrelik performansın belirleyici faktörlerinden biri olduğu ortaya konmuştur. Araştırma sonuçlarımız, genç kız yüzücülerin çıkış tekniklerinin geliştirilmesinin yanı sıra, yetenek seçiminde ve tanımlamasında da kullanılabilir. -------------------- ABSTRACT This research aims to find and establish the relationship between kinematic constituents of 5 and 7.5 meter gliding phases during two different start techniques (front-weighted and rear-weighted) and anthropometric properties, lower extremity power and ranges of motion for young female swimmers between the ages of 14-16 (M=14,56, SD=0,66). During the laboratory measurements, anthropometric properties and flexibility were determined along with the power and height of the vertical jump. Swim start performances were assessed with kinematic analyses by using Dartfish Team Pro Software-9.0. Descriptive statistics, dependent t-tests, Pearson correlation coefficient and linear regression analyses were used for analysis. There were no significant differences in finish times or speeds at 5 and 7.5 meters between front and rear weighted start techniques(p >,05). Regression analysis shows that rear-weighted start variables (left leg length, right hamstrings flexibility) account for 39,7% of variance in 5-meter finish time and (height) account for 35% of variance in 7-meter finish time. Front-weighted start variables (right hamstrings flexibility, right foot length) account for 43,2% of variance in 5-meter finish time and (height, vertical jump height) account for 67,6% of variance in 7-meter finish time. As a result, it is established that anthropometric properties and flexibility of the hamstring muscle groups are defining factors for 5 and 7.5 meter performances of athletes during both start techniques. Force variables also have a significant effect on 7.5 meter performance during front-weighted start technique. The results of our research can be used for defining and identifying talent along with advancing start techniques.