İnternette marka oluşturma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİNÇER YOLAÇAN

Danışman: Aypar Uslu

Özet:

Bu çalışma, fiziksel ortamda faaliyet göstermekte olup, markalarını sanal ortama taşımak isteyen firmalar ile sanal ortamda marka oluşturmaya çalışan firmalar için bir rehber niteliğinde hazırlanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın ilk bölümünde, genel olarak marka ve marka ile ilgili kavramlar, internetin tanımı ve gelişimi ile günümüzde internetin önemi anlatılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde, internette marka yaratma konusu ele alınmış, firmaların öncelikli olarak internette var olma amaçlarını belirledikten sonra internette iş modelleri incelenmiştir. İnternet markası olma yolunda firmaların tamamlaması gereken, internet tüketicileri açısından "farkında olma", "aşinalık", "güven" ve "vaat" olarak tanımlanan dört ana evre incelenmiş ve bir internet markasının özellikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Marka yaratmanın, pazarlama biliminin bir fonksiyonu olduğu göz önünde tutularak, internetin pazarlama amaçlı olarak nasıl kullanılabileceği ele alınmıştır. İnternetin pazarlama amaçlı kullanımının avantaj ve dezavantajları belirtilmeye çalışılarak, firmalar için bir internet pazarlama planının oluşturulması anlatılmıştır. Pazarlama fonksiyonları, fiziksel ortama göre sanal ortamda uygulanmaları arasında farklılıklar olmakla birlikte, firmalar açısından internette daha düşük maliyetlerle gerçekleştirilebilmektedir. İnternetteki pazarlama uygulamaları, internet reklamcılığı, internette toplum oluşturma çalışmaları, internette halkla ilişkiler, internette promosyon, internette müşteri ilişkileri ve internette sponsorluk uygulamaları başlıkları altında ele alınmıştır. Firmaların sanal ortamda marka olabilmeleri için gerekli olan "domain", "e-mail", "arama motorlarına kayıt" ve "e-markalar arasında ortaklık" konuları incelenmiştir. Ayrıca, internette marka olmada yapılan hatalarla birlikte internet markası olmanın avantajları anlatılmıştır. Firmaların internetteki mağazaları durumunda olan web siteleri için gerekli olabilecek kriterlerle birlikte bir internet markasının değerlendirilmesinde kullanılabilecek kriterler, "site yapısı", "site içeriği", "site performansı" ve "halkla ilişkiler ve tanıtım" başlıkları altında ele alınmıştır. Son bölümde ise DHL' in Web sitesi incelenmiş ve bir internet markası olarak çalışmamızda belirtilen kriterler açısından değerlendirilmeye çalışılmıştır. This thesis is intended to be as a guidance for the firms which try to build a brand in the on-line market and the ones which carry business in the physical market. In the first part of the study, brand as a general form and notions concerning brand, and the importance of the internet today in addition to its definition and development are explained. In the second part of the study, the notion of building a brand on the internet is mentioned, then different business types are examined along with the causes behind the intentions of the firms to exist on the internet. The four main phases which are called "awareness", "familiarity", "trust" and "commitment" from the aspect of internet consumers are examined and the characteristics of an internet brand are defined. It is examined how internet can be used for marketing purposes taking into account that building a brand is an essential function of marketing. The making of an internet marketing plan for the firms is mentioned definig the advantages and disadvantages of using internet for marketing purposes. Marketing functions might incur lower cost on the internet to the firms, although there are distinctions among those functions on the internet compared to the physical market. The marketing applications on the internet are examined under the titles advertising on the internet, forming communities on the internet, public relations on the internet, promotion on the internet, customer relations on the internet and sponsoring activities on the internet. Te subjects called as "domain", "e-mail", "registration to the search engines" and "collaboration among e-brands" that pertains to e-branding of the firms are examined. Furthermore, mistakes that are done in the process of e-branding along with the advantages of becoming an e-brand are mentioned. The criteria for the web sites which may be considered as shops of the firms on the internet, and the criteria that may be used to access an internet brand are examined under the titles called, "web site structure", "web site content", "web site performance" and "public relations and introduction". In the last part of this study, the web site of DHL is examined as an e-brand in point of the criteria that are mentioned in this study.