Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2001
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Sevgi Coşkun
Danışman: CEMİL ÖZTÜRK
Özet:"İlköğretim Okulu 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Derslerinde Materyal/Teknoloji Kullanım Durumu" isimli bu çalışmada aşağıdaki hedefler saptanmıştır. Bunlar: 1. İlköğretim okulları Sosyal Bilgiler derslerinde kullanılan mevcut materyal/teknolojilerin nitelik ve niceliğini, 2. İlköğretim okullarında öğretmenlerin Sosyal Bilgiler derslerinde materyal/teknoloji kullanım sıklığını, 3. İlköğretim okullarında öğretmenlerin Sosyal Bilgiler derslerinde materyal kullanmama nedenlerini, 4. İlköğretim okullarında bulunan materyal/teknolojilerin edinim şekillerini belirlemektir. Bu hedefleri gerçekleştirmek için biri öğretmenlere diğeri ise okul yöneticilerine uygulanmak üzere iki tür anket geliştirilmiştir. Bu anketler İstanbul İli'ne bağlı 8 ilçenin bünyesinde bulunan 63 okulun yöneticileri ile 4. ve 5. sınıf öğretmenlerine 2000-2001 öğretim yılı II. yarıyılında uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizi bilgisayar ortamında "SPSS for Windows 10.0" yardımıyla yapılmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde hesapları dışında, materyal kullanma sıklığı ile cinsiyet, öğrenim durumu ve mesleki kıdem değişkenleri arasındaki ilişkileri sınamak amacıyla Ki Kare (?²) testi yapılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgulardan aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır. 1. İlköğretim okullarının çoğunda öğretim teknolojisi araç-gereçlerinin bulunmadığı görülmektedir. Okullarda en çok bulunan teknoloji olan bilgisayarın yaklaşık dörtte biri yönetim amacıyla kullanılmaktadır. Okullarda bulunan materyal/teknolojilerin tamamına yakınının kullanılabilirlik durumunun "iyi" olduğu tespit edilmiştir. 2. Öğretmenlerin yarısına yakını (%42.9) Sosyal Bilgiler derslerinde materyal/teknolojileri "hiçbir zaman" kullanmazken, %17'si ise "her zaman" kullanmaktadır. 3. Öğretmenlerin yarısından fazlası (%55.8) Sosyal Bilgiler derslerinde materyal/teknoloji kullanmama nedeni olarak materyalin okulda bulunmayışını, dörtte bire yakını ise (%23.5) materyali tanımadıklarını belirtmişlerdir. 4. İlköğretim okullarında bulunan ve Sosyal Bilgiler derslerinde kullanılan materyal/teknolojilerin yarıdan fazlası dernekler tarafından ve katkı payı paralarından sağlanmıştır. ABSTRACT The objectives of this study named "Material and Technology use in Elementary School 4th and 5th Grade Social Study Classes" are determined as follows: 1. To determine the quality and quantity of materials/technologies used in elementary school social study classes. 2. To determine the frequency of the material/technology use of elementary school teachers. 3. To determine the reasons of why elementary school teachers don't use material/technology in social study classes. 4. To determine the sources of materials/technologies in elementary schools. In order to achieve these objectives two questionnaries, one for teachers, one for school administrators, were developed. These questionnaries were administered to administrators and 4th and 5th grade teachers of 63 elementary schools in 8 counties of Istanbul. Data collected in the second semester of 2000-2001 academic year. Data were analyzed with a computer program "SPSS for Windows 10.0". Besides determining the frequency and percentage values, a chi square (?²) test was used to determine the correlations between the frequncy of material use and gender, level of education and length of professional service. 1. Most of elementary schools do not have technological means for teaching. One fourth of the computers in schools are used with the purpose of management. It was determined that almost all materials/technologies were in good conditions to use. 2. Where as %42.9 of teachers never use materials/technologies in social study classes, only %17 of them always use materials/technologies in social study classes. 3. %55.8 of teachers cited their reason for not to use materials/technologies in social study classes as not having them in their schools. One fourth of teachers (%23.5) told that they even do not recognize the materials. More than half of the materials/technologies used in social study classes in elementary schools were determined by societies and supplemental money.