OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİ İLE DAVRANIŞ SORUNLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÜBRA ŞAHİN

Danışman: Gülden Uyanık

Özet:

Bu araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının duygu düzenleme becerileri ile davranış sorunları arasındaki ilişkinin incelenmesi ve duygu düzenleme becerileri ile davranış sorunlarına ilişkin durum tespiti yapmak amaçlanmıştır. Araştırma tarama modellerinden ilişkisel tarama modeline uygun olarak planlanmış ve yürütülmüştür. Bu araştırmanın evreni, 2018-2019 eğitim-öğretim yıllarında İstanbul İli Bayrampaşa ilçesinde anasınıfına devam eden çocuklardır. Anasınıfların seçimi, araştırmacıyla işbirliği yapma ve araştırmaya katılmaya istekli olma bakımından ulaşılabilirlik ve elverişlilik esasına göre yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini; 2018-2019 eğitim öğretim yılında, İstanbul ili Bayrampaşa ilçesinde bulunan anasınıflarından, yansız olarak kız erkek dengesi gözetilerek seçilen ve normal gelişim gösteren 321 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçekler, “Duygu Düzenleme Ölçeği” ve “Davranış Sorunları Tarama Ölçeği” dir. Çocukların ve ailelerin demografik bilgileri için kişisel bilgi formu araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi için; betimsel analizler, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (Anova), kruskal wallis h testi, pearson testi kullanılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayarda “SPSS for Windows 21.0” programında çözümlenmiş, manidarlık minimum p<.05 düzeyinde sınanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulguların bazıları şu şekildedir; çalışma grubundaki çocukların duygu düzenleme beceri puanları ile davranış sorunları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Çocukların duygu düzenleme becerileri arttıkça çocuklarda görülen davranış sorunları azalmaktadır. Duygu düzenleme becerileri; çocuğun cinsiyetine, öğetmenin yaşına ve öğretmenin mezun olduğu okul türüne göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Davranış sorunları ise çocuğun cinsiyetine, içinde bulunduğu sosyo ekonomik düzeye ve babasının mezuniyetine göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. -------------------- In this study, it was aimed to investigate the relationship between emotion regulation skills and behavior problems of pre-school children and to determine the status of behavioral problems with emotion regulation skills. The research was planned and conducted in accordance with the relational screening model. The universe of this research is the children who continue to kindergarten in the district of Bayrampaşa, Istanbul in the academic year of 2018-2019. The selection of kindergartens was made on the basis of cooperation with the researcher, willingness to participate in research, accessibility and convenience. The sample of the research was prepared with 321 children who were chosen from the kindergarten in Bayrampaşa district of İstanbul and they were chosen by considering the equilibrium of girls and boys, in 2018-2019 academic year. The scales used in the study were "Emotion Regulation Scale" and "Behavioral Problems Screening Scale". The personal information form for the demographic information of children and families was prepared by the researcher. For the analysis of the data obtained in the research; descriptive analyzes, independent groups t test, one-way analysis of variance (Anova), kruskal wallis h test, pearson test were used. The obtained data were analyzed on the computer in