Anime filmlerinde kent yorumlamaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İsmail Taşar

Danışman: MEHMET ÖZTÜRK

Özet:

ANİME FİLMLERİNDE KENT YORUMLAMALARI Anime, Japon kültürü ve manga gibi geleneksel Japon sanatları ile Batı animasyon sinemasından beslenerek oluşmuş ve günüzde artık büyük bir endüstri haline gelmiş, özgün bir sanattır. Animeler özellikle Japonya için üretilmiş olmalarına karşın, anlattıkları konuların tüm toplumlara hitap etmesi ve bu konuları işleyişleri bakımından evrenseldirler. Animeler, kent temsilleri için sınırsız imkân sunar. Animeler, çizimle veya dijital olarak yaratıldıklarından dolayı, anlatım olanakları açısından filmlerden daha özgürdür. Tamamen hayal ürünü, ütopik veya distopik bir kent tasarlanabileceği gibi, mevcut bir kent de aslına uygun olarak kopyalanabilir. Örnek olarak Metropolis animesinde, sınıfsal farklılıkların mekânsal farklılıklarla ifade edildiği hayal ürünü, distopik bir kent yaratılmıştır. Buna karşın, The Melancholy of Suzumiya Haruhi animesinde mekânlar aslına uygun olarak yaratılmıştır. Ayrıca Animeler aracılığıyla Japon kültürü ve mimarisi hakkında da önemli bilgiler elde edilebilmektedir. Çünkü animeler içlerinde yoğun oalrak Japon kültürü barındırmaktadırlar. Tez kapsamında Metropolis, Spirited Away, Akira, Ghost in the Shell I ve Ghost in the Shell II animelerinin incelemeleri yapılmıştır. Anahtar Kelimeler: Anime, Manga, Animasyon, Kent ABSTRACT ANNOTATED OF CITIES IN ANIME MOVIES Anime is a unique art, which has been created by being fed from the Japanese culture, and traditional Japanese arts such as manga as well as the Western animation cinema, which has now become a major industry. Although anime films have been particularly produced for Japan, they are universal in terms of their issues which address the each and every society and their handling the cited issues. Anime films offer unlimited opportunity as to city representations. Inasmuch as anime films are created by drawing or digitally they are freer than normal films in terms of possibilities of narration. They can be designed to be completely fictitious, utopic or dystopic while an existing city can also be copied as its original form. For example, a dystopian city has been created in the Metropolis anime in which class differences are expressed with spatial differences. However, spaces have been created according to the original in the anime named “The Melancholy of Suzumiya Haruhi”. Furthermore, important information can be obtained as to the Japanese culture and architecture by virtue of animes. This is because the animes include the Japanese culture immensely in them. The animes named Metropolis, Spirited Away, Akira, Ghost in the Shell I and Ghost in the Shell II have been examined in this paper. Keywords: Anime, Manga, Animation, City