Argümantasyona dayalı öğretimin ilköğretim öğrencilerinin başarıları kavramsal anlamaları ve eleştirel düşünme becerileri üzerine etkisi: Yaşamımızdaki Elektrik ünitesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURCU TEMİZ ÇINAR

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin “Yaşamımızdaki Elektrik” ünitesindeki akademik başarıları ve kavramsal anlamaları üzerine programda önerilen etkinliklere ilave olarak bilimsel argümantasyona dayalı öğretimin etkisini araştırmaktır. Araştırmanın diğer amaçları arasında öğrencilerin; argümantasyona dayalı öğretim ile birlikte düşünen, sorgulayan, hipotezler oluşturabilen, öğretmeni ve arkadaşları ile fikir alışverişi yapan öğrenciler olarak yetiştirilmesi yer almaktadır. Ayrıca argümantasyona dayalı öğretimin; öğrencilerin tartışmaya istekli olma durumları, eleştirel düşünme becerileri ve oluşturdukları argümanların içeriği ve kalitesi üzerine etkisi de araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014 - 2015 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Şişli ilçesinde bulunan bir devlet ilköğretim okulunda öğrenim görmekte olan 7. sınıf öğrencilerinden 2 şube oluşturmuştur. Çalışma grubunu oluşturan deney grubu 20 kişi, kontrol grubu ise 22 kişi mevcutludur. Deney grubunda, grup çalışması yapan gruplardan rastgele seçilen bir grubu oluşturan 4 öğrenci durum çalışması için seçilmiştir. Çalışmada, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen uygulanmıştır. Ayrıca bilimsel argümantasyona dayalı öğretimin öğrencilerin tartışma seviyeleri üzerine etkisini belirlemek (argümantasyonun kalitesi) çalışmanın nitel kısmını oluşturmuştur. Nitel araştırma deseni olarak durum çalışması kullanılmıştır. Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi, Yaşamımızdaki Elektrik Ünitesi Başarı Testi, Yaşamımızdaki Elektrik Ünitesi Kavram Testi, Tartışmacı Anketi, Watson Glaser Eleştirel Düşünme Becerileri Ölçeği kullanılarak ve öğrencilerin ses kayıtları alınarak veriler toplanmıştır. Uygulanan ölçeklerden elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Çalışma öncesinde ve sonrasında kontrol ve deney grubuna uygulanan ölçeklerden elde edilen verilerden normal dağılım gösterenlere bağımsız örneklem t-testi, normal dağılım göstermeyenlere ise Mann-Whitney U Testi uygulanmıştır. Grupların ön test son test verileri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için ise, uygulanan ölçeklerden elde edilen verilerden normal dağılım gösterenlere bağımlı örneklem t-testi, normal dağılım göstermeyenlere ise Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi uygulanmıştır. Ayrıca ses kaydı alınan gruptaki öğrencilerin hem bireysel olarak hem de grup olarak argümantasyon etkinliklerinde yapılandırdığı argümanlar “Toulmin Argüman Modeli”ne (TAP) göre analiz edilmiştir. “Yaşamımızdaki Elektrik” ünitesinde argümantasyona dayalı öğretimin kullanılması, mevcut programın kullanılmasına göre öğrencilerin akademik başarılarını, kavramsal anlamalarını ve tartışmaya istekli olma durumlarını daha çok arttırmıştır. Fakat öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Argüman bileşenlerinin çeşitliliğinin açısından bakıldığında ilk argümantasyon etkinliğinde argüman bileşen çeşitliliğinin az olduğu görülmüştür. Tüm etkinliklerde öğrencilerin en fazla kullandıkları argüman bileşenlerinin iddia ve iddia-veri bileşeni olduğu, çürütücü bileşeninin az kullanıldığı tespit edilmiştir. Tüm argümantasyon etkinliklerinde öğrencilerin oluşturdukları argümanlar, argüman seviyeleri bakımından grup olarak incelendiğinde, en fazla 1. ve 2. seviye argüman oluşturdukları, 5. seviye argümanları ise hiç üretemedikleri belirlenmiştir. Öğrenciler bireysel olarak incelendiğinde ise en fazla 1. ve 2. seviye argüman üretebildikleri tespit edilmiştir. Argümantasyon etkinliklerinin hiç birinde, 4 öğrencide de 5. seviye argüman oluşumu belirlenmemiştir. Anahtar Kelimeler: Argüman, Argümantasyon, Argümantasyon kalitesi, Toulmin Argüman Modeli ABSTRACT The main purpose of this study is to investigate the effect on the argumentation based teaching methodology, in addition to the activities recommended at the curriculum, for the academic success and the conceptual understanding of the 7th grade students on the "Electricity on our lives" unit. Other objectives of the study are; raising students who are capable of thinking, inquisitorial, creating hypothesis, and can exchange ideas with instructors and other students. Also, effects of argumentation based education on students' motivation for discussion, critical thinking, and the content and quality of the arguments created by them are searched. The sample of the study, which was conducted in academic year 2014-2015, consisted from two 7th grade classes in a government based elemantary school located at Şişli province of İstanbul. Research was done on experimental group with 20 students, and control group with 22 students. A randomly selected group of 4 students on the experimental group was used for case study. A quasi-experimental pretest-posttest control group design was used in this study. Also, defining the effects of scientific argumentation based education on the students' discussion level (argumentation quality) forms the qualitative part of the study. Case study was used for qualitative research design. Data was collected through Test of Logical Thinking, achievement test and concept tests for "Electricity on our lives" unit, Argumentativeness Scale, Watson Glaser Critical Thinking Appraisal Test, and students' audio records. SPSS was used to carry out the analyses of data. Among the outputs collected from the pre and post tests of control and experiment groups; independent samples t-test is used for the data showing normal distribution, and Mann-Whitney U Test is used for the data not showing normal distribution. To determine whether there is significant differences between pre and post test scores of the groups, dependent samples t-test is used for the data showing normal distribution, and Wilcoxon Signed Rank Test is used for the data not showing normal distribution. In addition, arguments that the students, who are audio recorded, build at both individually or within a group are analyzed with "Toulmin’s Argumentation Pattern" (TAP). The results showed that the academic success, conceptual understanding, and motivation for discussion of the students which were instructed at the "Electricity on our lives" chapter with argumentation method are higher than of the students which were instructed with traditional instruction method. However, no significant differences were found on students' critical thinking abilities. It is observed that variety of the argument components is not much. The mostly used argument components are observed as claim and claim-data, whereas the less used argument component is observed as rebuttal. If the students' arguments are classified as a group according to the level of the arguments, it is identified that 1st and 2nd level arguments are commonly generated, whereas the 5th level argument is never occurred. When the students are classified individually, it is observed that they mainly generate 1st and 2nd level arguments. At any of the argumentation activity, 5th level argument was not generated at all the 4 students. Key Words: Argument, Argumentation, Argument quality, Toulmin Argumentation Model