Özel eğitim alanında çalışan öğretmenlere yönelik hazırlanan bir öğretim planının anında geri bildirim verilerek ve anında geri bildirim olmaksızın sunulmasının etkililik yönünden karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞERİFE GEZER DEMİRDAĞLI

Danışman: Dilek Erbaş

Özet:

Bu çalışmada bir özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde görev yapan 3 öğretmene sabit bekleme süreli öğretim ve artan ipucu ile öğretim yöntemlerinin öğretiminde iş başında eğitimin seminer, video ile model olma ve rol yapma yöntemlerine ek olarak anında geri bildirim verilerek ve anında geri bildirim olmaksızın sunulmasının etkililik yönünden farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmaya 2 okul öncesi ve 1 sınıf öğretmeni branşından 3 öğretmen, 3 öğretmenin çalışma yaptığı üç öğrenci ve süpervizör olarak araştırmacının kendisi katılmıştır. Bu araştırmanın bağımlı değişkeni öğretmenlerin sabit bekleme süreli öğretim ve artan ipucu ile öğretim yöntemlerini uygulama düzeyleridir. Araştırmanın bağımsız değişkeni ise eğitim yöntemlerinin öğretiminde seminer, rol yapma ve video ile model olmaya ek olarak anında geri bildirim verilmesi veya anında geri bildirim verilmemesidir. Araştırmada tek denekli araştırma yöntemlerinden karşılaştırma yapmaya olanak tanıyan uyarlamalı dönüşümlü uygulamalar modeli kullanılmıştır. Uygulama güvenirliği ve gözlemciler arası güvenirlik verileri toplanmıştır. Ayrıca araştırmaya katılan öğretmenlerin görüşlerini değerlendirmek amacıyla sosyal geçerlik verisi toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, öğretmenlere sunulan eğitimde seminer, video ile model olma, rol yapma ve anında geri bildirim verme teknikleri kullanılmasının anında geri bildirim olmaksızın seminer, video ile model olma ve rol yapma teknikleri kullanılmasına göre daha etkili olduğunu göstermektedir. Aynı zamanda öğretmenlerin edinilen becerilerin kalıcı olduğu da belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerle yapılan görüşmeler aracılığıyla elde edilen sonuçlar, öğretmenlerin iş başında eğitim uygulamasına yönelik olumlu görüşlere sahip olduğunu ortaya koymaktadır. ABSTRACT It has been examined on this study whether increasing gradually of constant time delay procedure and least to most prompt procedure to the three teacher working at a special education and rehabilitation center and procedure methods become different or not in terms of effectiveness of the presentation with instant feedback in addition to seminar, being a model and play acting methods with video on the job training and without any feedback. Two preschool teachers and one teacher from the branch of a class teacher, three students with whom three teachers make study and the researcher as supervisor have participated to the research. Dependent variable of this research is increase of constant time delay procedure and least to most prompt procedure of teachers gradually and application levels of procedure methods. Independent variable of the research is to give feedback in addition to seminar, play acting and being a model with video in the procedure of training methods or not to give feedback. Adapted alternating treatments design allowing you to make comparison from single subject research methods has been used in the study. Data of application reliability and reliability between supervisors have been collected. In addition, social availability data has been collected in order to assess opinions of teachers, who participated in the research. Findings obtained from the research show that use of techniques of seminar, being a model with video, playacting by giving feedback is more effective than use of techniques of seminar, being a model with video, playacting without giving feedback. It has been determined at the same time that teachers continue their acquired skills. Results obtained through negotiations made with teachers participating in the research present that teachers have positive ideas about on the job training application.