Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Aslı Okudan Büyükkal
Danışman: ABDÜLHAMİT TÜFEKÇİOĞLU
Özet:Pamfilya bölgesinin en önemli şehirlerinden biri olan Antalya, bulunduğu coğrafi konum itibariyle birçok önemli medeniyete ev sahipliği yapmıştır. Gelişmemiş insanlık uygarlığından günümüze kadar izleri bulunan ağaç işçiliği bu topraklarda da yerini alarak sanata dönüştürülmüştür. Bu çalışmada, Antalya ve yöresi mimarisinde sivil mimari dışındaki tarihi yapıların tespiti yapılıp buralar da var olan ahşap işçilik incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Konumuz kapsamında Antalya Müzesi Etnografya Bölümü’nde ulaşılan dokuz eser de katalog çalışmasına dâhil edilmiştir. Her bir ahşap eser ait oldukları yapı, konum, süsleme ve teknik özellikleri kapsamında değerlendirilip anlatılmıştır. Ağırlıklı olarak cami ve mescitlerde orijinalliğini günümüze kadar koruyabilmiş eserler yer aldığı için bu yapılar üzerinde yoğunlaşılmıştır. Ele alınan ahşap eserler teknik, süsleme ve üslup bakımından birbirine en yakın örnekler ile mukayese edilmiştir. Çalışmanın görsel olarak desteklenmesi için fotoğraf II ve çizimlere yer verilmiştir. İfade edilen yöntemlerle meydana getirilen “Antalya Yöresi Mimarisinde Ahşap Malzemenin Kullanımı” başlıklı çalışmamızla, bu bölgede ahşap sanatının kullanım alanları tespit edilip incelenerek ahşap sanatına katkıda bulunulmaya çalışılmıştır. -------------------- Antalya which is one of the most important cities of the Pamphylia region, geographically was home to a great number of civilisations. The woodworking that is traceable from the undeveloped civilization of humanity to the present day, was transformed into art by finding its place in this land. In this study, historic structures in Antalya and its region (except the ones of civil architecture) were detected. Then the wood crafting that exists in these structures were examined and evaluated. Within the scope of the topic of this thesis, nine works that were reached in the ethnography division of Antalya Museum were included in the thesis catalog. Each wooden work was evaluated and described within the scope of structure, location, ornament and technical specifications that it belonged to. The study is concentrated on IV mosques and masjids since works that preserved their authenticity to the present day predominantly are in these two types of structures. All wooden works that are studied in this thesis were compared to works that are the most similar in terms of technique, ornament and pattern. Photographs and architectural drawings were used to support the study visually. Hence with this thesis that was brought into existence with methods that are stated above, it is aimed to contribute to the wood art by detecting and examining its usage areas in Antalya and its region.