Ülke tanıtımında kullanılan turizm reklamlarında simgeleştirme ve Türkiye


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tarık Egemen

Danışman: KIVANÇ NAZLIM TÜZEL URALTAŞ

Özet:

ÜLKE TANITIMINDA KULLANILAN TURİZM REKLAMLARINDA SİMGELEŞTİRME VE TÜRKİYE Danışman: Yrd. Doç. Dr. Kıvanç Nazlım Tüzel URALTAŞ Turizm endüstrisi dünya ekonomisi içinde oldukça önemli bir yere sahiptir ve bu sebeple çok fazla rekabete sahne olmaktadır. Turizme önem veren ülkeler, büyüyen turizm endüstrisinden aldıkları payı arttırabilmek için tanıtım ve pazarlama faaliyetlerine oldukça büyük bütçeler ayırmaktadır. Türkiye çok önemli turistik değerlere sahiptir ve turizm ülke ekonomisi için çok önemlidir. Artan rekabet ortamında Türkiye her sene tanıtım bütçesini büyütmekte ve hedef pazar ülkelerde önemli reklam faaliyetleri yürütmektedir. Türkiye önemli tanıtım araçlarından biri olan televizyon reklamlarını son yıllarda kullanmaya başlamıştır. Her sene dünyanın birçok ülkesinde Türkiye reklamları yayınlanmakta ve bu yayınlar önemli bir maliyet kalemi oluşturmaktadır. Büyük maliyetlerine rağmen bu reklamlar verimli ve etkili bir şekilde hazırlandıkları zaman, ülke imajına ve pazarlama faaliyetlerine son derece önemli katkı yapabilmektedir. Bu araştırmada Türkiye’nin 2008 reklam filminin göstergebilimsel açıdan değerlendirmesi yapılmaya çalışılmış ve bu doğrultuda etkinliği tartışılmıştır. Göstergebilimin tanımından başlayarak gösterge, anlamlama ve göstergebilim reklam ilişkisi konularına yer verilmiştir. Türkiye’deki turizm endüstrisi, Türkiye’nin turizm stratejileri ve tanıtım faaliyetleri hakkında bilgi verilmiş ve seçilen bir hedef pazar ülkede Türkiye 2008 reklam filmiyle ilgili bir anket çalışması yapılmış ve sonuçları değerlendirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Gösterge, Göstergebilim, Reklam, Turizm Pazarlaması, Turizm Tanıtımı. ABSTRACT SYMBOLIZATION IN TOURISM ADVERTISEMENTS USED IN COUNTRY PROMOTION AND TURKEY Supervisor: Asst. Prof. Dr. Kıvanç Nazlım Tüzel URALTAŞ Tourism industry has a significant place in the world economy and thus includes high competition. Countries minding tourism allocate high budgets for promotion and marketing activities in order to increase their share in the growing tourism industry. Turkey has many important touristic values and tourism is very important for the economy of the country. On the increasing competition environment, Turkey expands its promotion budget every year and executes important promotion activities in the target market countries. Turkey has started to use television ads, one of the main promotion tools, in recent years. Every year, in many countries, Turkey ads are broadcasted and this generates serious costs. Inspite of their high costs, these ads can make a great contribution to the country image and marketing activities, if they are prepared efficiently and effectively. This research had tried to evaluate the 2008 promotion ad of Turkey in a semiological manner and discuss its effectiveness. Beginning from the definition of semiology, the research includes the topics of sign, understanding and semiology and advertisement relationship. It was aimed to give information about the tourism industry in Turkey, Turkey’s tourism strategies and promotion activities and a survey was conducted in a chosen target market country and the results were analyzed. Key Words: Sign, Semiology, Advertisement, Tourism Marketing, Torusim Promotion.