5.6-6 yaş çocuklarının görsel algı gelişimini destekleyici eğitim programının etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM CENGİZ

Danışman: Müslimat Oya Ramazan

Özet:

Görsel algılama, bireyin gördüğünü kavrama yeteneğidir. Görsel algıdaki beceri, çocuklara okumayı, yazmayı, hecelemeyi, aritmetik hesapları yapmayı geliştirmekte ve okulda başarılı olmaları için gerekli diğer yeteneklerinin tümünü ilerletmelerine yardımcı olmaktadır ( Frostig, 1968, s.5). Bu çalışmada Frostig'in görsel algılama ile ilgili bilgileri göz önünde bulundurularak hazırlanan "Görsel Algı Gelişimini Destekleyici Eğitim Programı"nın çocukların görsel algı gelişimleri üzerindeki etkileri savunulmuştur. Programda Görsel algılamanın göz-motor koordinasyonu, şekil-zemin ilişkisi, şekil sabitliği, mekan-konum ilişkisi ve mekan ilişkileri alt boyutlarına yönelik hazırlanan sohbet, müzik, sanat çalışmaları, drama, oyun etkinlikleri yer almaktadır. Uygulama sırasında da Frostig'in önermiş olduğu noktalar yol gösterici olmuştur. Deneme modeli kullanılarak gerçekleştirilen araştırmanın evrenini; İstanbul sınırları içindeki okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5.6-6 yaşındaki tüm çocuklar; örneklemini ise İstanbul ili Kadıköy ilçesi sınırları içinde bulunan Marmara Üniversitesi Uygulama Anaokulu, Göztepe ve Haydarpaşa Birimleri'ne devam eden 5.6-6 yaşındaki 30 çocuk oluşturmuştur. 15'er kişilik deney ve kontrol gruplarına Frostig Görsel Algı Testi ön test olarak uygulandıktan sonra araştırmacı tarafından geliştirilen "Görsel Algı Gelişimini Destekleyici Eğitim Programı" 4 hafta süre ile deney grubuna yine araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise, müfredat programında yer alan etkinlikler sınıf öğretmeni tarafından uygulanmaya devam etmiştir. Uygulama sonucunda Frostig Görsel Algı Testi her iki gruba da son test olarak uygulanarak programın değerlendirmesi yapılmıştır. İstatistiksel işlemler ilişkili ve ilişkisiz t testi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan işlemler sonucunda Beş alt boyut ve programın genel anlamda p<0.01 düzeyinde anlamlı olduğu ortaya konmuştur. Bu bulgular "Görsel Algı Gelişimini Destekleyici Eğitim Programı"çocukların görsel algı gelişimleri üzerinde başarısını ortaya koymaktadır. Visual perception is individual's ability to percept what he or she sees. Visual perception improves their reading, writing, spelling and making arithmetic calculations and it also helps the child to improve other abilities which are required for their academic success (Frostig, 1968, p.5) In this study, effects of the "Training Program for Supporting the Visual Perception" which was prepared considering Frostig's information on the visual perception on the children's visual perception development are advocated. The program includes conversations, music, artistic works, and drama, game activities that are related with eye- motor coordination, pattern- surface relationship, stability of patterns and space- location relationship and the sub-dimensions of space. The points recommended by Frostig was very helpful and they guided us during the study. The universe of the study which was carried out by trial method was all the 5.6- 6 year old children who are in the preschool institution within the borders of the study and the sample of the study was 30 children who aged between 5.6- 6 and are attending to the Göztepe and Haydarpaşa Units of Marmara University Applied Nursery in Kadıköy, İstanbul. Experiment and control groups each of which consisted 15 children were first given the Frostig Visual Perception test and then the researcher applied "Training Program for Supporting the Visual Perception" which was developed by herself/himself on the experiment group for a duration of four weeks. The classroom teacher continued to apply the activities in the curriculum on the control group. At the end of the application, the program was evaluated by giving Frostig Visual Perception Test to both of the groups. Statistical procedures were performed by using related t test and unrelated t test. Finally it was found that the five dimensions and the program was significant at the level of p<0.01 at large. These findings reveal the success of the "Training Program for Supporting the Visual Perception" on the visual perception development of the children.