Almanca öğretmeni adaylarının Almanca dilbilgisi terimlerine hâkimiyetinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Düşmez

Danışman: MÜZEYYEN EGE

Özet:

Bu araştırmada Almanca Öğretmenliği Bölümü’nde okuyan öğrencilerin Almanca dilbilgisi terimleri hakkındaki bilgilerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Marmara Üniversitesi Almanca Öğretmenliği Bölümü’nde okumakta olan 1, 2, 3 ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem ise, Marmara Üniversitesi Almanca Öğretmenliği Bölümü’nde 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, bahar döneminde okuyan 1, 2, 3 ve 4. sınıflarından araştırmaya katılan 88’i kız, 31’i erkek ve cinsiyet belirtmeyen 2 kişi olmak üzere toplam 121 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu ‘Öğrenci Anket Formu’ ile katılımcıların Almanca dilbilgisi terimlerine hâkimiyetini ölçmek amacıyla ‘Öğrenci Testi’ kullanılmıştır. Araştırmada ‘Tarama Modeli’ kullanılmıştır. Örneklem, ‘Basit Seçkisiz Örneklem’ yöntemiyle belirlenmiştir. Elde edilen veriler SPSS 15.0 programında çözümlenerek ve ulaşılan sonuçlar araştırmanın hedeflerine göre tablo haline getirilmiştir. Değişkenlere bağlı farklılaşma durumunun incelenmesinde ikili grup karşılaştırılmalarında ise t-Testi, çoklu grup karşılaştırmalarında Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Bölümden mezun olurken programın hedeflerinden biri olan Almanca C1 seviyesine hâkim olmaları beklenen Almanca öğretmeni adaylarının araştırmada A1, A2, B1 ve B2 seviyelerini kapsayan test sonuçlarına göre öğrencilerin Almanca Dilbilgisi Terimleri hakkındaki bilgilerinde önemli eksiklikler olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca Almanca öğretmen adaylarının dilbilgisi terimleri hakkındaki bilgileri ile sahip oldukları çeşitli değişkenler arasında anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Söz konusu sonuçlara göre 1. sınıfların, diğer sınıflara göre, 10 yıl üzeri Almanca öğrenenlerin, daha kısa süre öğrenenlere göre, Almanya’da Almanca öğrenenlerin Türkiye’de öğrenenlere göre, hazırlık bölümünde okumayanların, okuyanlara göre, Almanca müfredatın dilbilgisi açısından kendilerini mesleğe hazırladığını ifade eden öğrencilerin, hazırlamadığını düşünen öğrencilerin puanlarından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca Almanya’da yetişen öğretmen adayları ile sadece Türkiye’de Almanca öğrenmiş öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğunun gerek Almanca gerek Türkçe dilbilgisi alanında ön bilgilerinin eksikliği, iyi ve eşit seviyede bir alt yapıya sahip olmadıkları tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular ile Almanca Öğretmen Adayları’nın Almanca Dilbilgisi Terimleri konusundaki eksikliklerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Buna bağlı olarak öğrencilerde öz farkındalık oluşturma ve mevcut durumda ihtiyaçları ve eksiklikleri konusunda bilgi verilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca eğitim ve öğretim uygulamalarında bu bulguların yardımcı olacağı düşünülmektedir. Çalışmanın sonundaki öneriler bu doğrultuda geliştirilmiş ve oluşturulmuştur. -------------------- In this study, it is aimed to determine whether the knowledge of grammar terms of the students studying in German Teaching Department differs according to various factors or not. The universe of the study consists of 1, 2, 3 and 4th-grade students studying in German Teaching Department of Marmara University. The sample consists of 121 students in total, 88 of which are girls, 31 of which are boys and 2 people have not specified their gender, studying in 1, 2, 3 and 4th grade of German Teaching Department of Marmara University during the spring semester in the academic year of 2018-2019. In the research, ‘Student Questionnaire Form’ created by the researcher and ‘Student Test’ to evaluate participants’ knowledge of German grammar terms were used as a data collection tool. ‘Scanning Model’ was used in the study. The sample was determined by the method of ‘Simple Random Sampling’. The data were analysed in SPSS 15.0 program and the results reached were tabulated according to the purposes of the research. This was used in the examination of differentiation due to variables and multiplex group comparisons, t-Test was used in duplex group comparisons and Kruskal Wallis Test was used in multiplex group comparisons. According to the test results covering the A1, A2, B1 and B2 levels, it was observed that German teacher candidates, who are expected to have comprehensive knowledge of C1 level in German, which is one of the objectives of the program when graduating from the department, have significant deficiencies in the knowledge of German Grammar Terms. It was also observed that there is a significant relationship between the knowledge of grammar terms of prospective German teachers and various factors which they have. According to the relevant results, it was observed that 1st-grade students compared to other grades, those who have been learning German for 10 year compared to those who have been learning German for a short time, those who learn German in Germany has received higher grades than those learned in Turkey, those who do not study at the University Preparatory Department have higher grades than those who do, those who state that German syllabus prepares them to their profession in terms of grammar compared to those, who think otherwise, have higher marks. In addition, it was determined that prior knowledge on either Turkish or German grammar of a clear majority of prospective teachers training in either Germany or Turkey is insufficient and they don’t have fulfilling and equal backgrounds. With the findings, it was aimed to determine the pre-service German teachers' deficiencies in terms of German Grammar. Accordingly, it was aimed to create self-awareness among students and to give information about their needs and deficiencies in the current situation. In addition, these findings are thought to be helpful in education and training practices. The recommendations at the end of the study were created and developed in this direction.