Özel eğitim meslek okullarında öğrenim gören bireylerin işe yerleştirilme süreçlerine ve iş yerindeki yaşantılarına yönelik görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NESLİHAN ÇAM

Danışman: Levent Deniz

Özet:

Engelli bireylerin gelişimi ve topluma kazandırılması açısından çalışma yaşamında yer almaları giderek önem kazanmaktadır. Engelli bireylerin istihdamı konusunda hükümetler ve şirketler çeşitli girişimlerde bulunmaktadır. Ancak bu olumlu adımlara rağmen engelli bireylerin iş bulmakta ve iş yaşamına uyum sağlamakta çeşitli sorunlar yaşadığı gözlenmektedir. Bu çalışmada özel eğitim meslek okullarında öğrenim gören bireylerin işe yerleştirme ve iş yaşamında tecrübe ettikleri sorunların ortaya konulması amaçlanmıştır. Diğer taraftan bahse konu bireylerin iş yaşamında kazandıkları edinimler, iş hayatının getirdiği değişiklikler ve yaşadıkları deneyimlerin incelenmesi de amaçlanmıştır. Bu kapsamda İstanbul ilinde çeşitli sektörlerde çalışan 26 engelli bireyle görüşme yapılarak elde edilen veriler derinlemesine analiz edilmiş ve katılımcıların araştırılan konudaki duygu, düşünce ve algıları ortaya konulmuştur. Bu araştırma fenomenolojik olarak desenlenmiştir. Fenomenolojik yaklaşımın içinde kişilerin bireysel tecrübeleri ön plana çıkarılmaktadır. Bu çalışmada kişilerin tecrübelerine dayanarak olaylara yükledikleri anlamlar ve yaşadıkları deneyimler araştırılmıştır. Buradan hareketle genel bir açıklama ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışma sonucunda engelli bireylerin işe yerleştirme sürecinde özel eğitim meslek okullarının etkili olduğu tespit edilmiştir. Engelli bireylerin iş yaşamında en çok çalışma arkadaşları ile ilişkilerinde sorunlar yaşadığı tespit edilmiştir. Diğer taraftan iş yerinde mutlu olmalarının en önemli kaynağı olarak da çalışma arkadaşları ile iyi ilişkiler olduğu saptanmıştır. Eğitim alınan alan ile çalışılan sektörlerde yapılan işlerin birbiri ile uyumsuz olduğu tespit edilmiştir. Buna rağmen engelli bireylerin aldıkları eğitimin iş yaşamında kendilerine fayda sağladığı gözlenmiştir. Engelli bireylerin çalışma hayatına dahil olmalarının aileler tarafından olumlu karşılandığı tespit edilmiştir. Ayrıca işyerlerinde engelli bireylerle birlikte çalışma ortamını paylaşan kişilere bu süreci yönetebilmeleri için eğitim verilmesi gerekliliği ortaya konulmuştur.