Müzik eğitimi öğrencilerinin çalgı (ya da şan) sınavı kaygılarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEZİ YAVUZDOĞAN

Danışman: JALE DENİZ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, müzik eğitimi öğrencilerinin çalgı (ya da şan) sınavındaki kaygılarının seviyelerini belirlemek ve bunun cinsiyet, yaş, okul ve çalışma süreleri gibi değişkenlerle olan farklılıklarını ortaya çıkarmak ve öğrencilerde sınav sırasında meydana gelen değişikleri saptamaktır. Araştırmada İstanbul ili içindeki İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı öğrencileri ile Marmara Ünivesitesi Müzik Öğretmenliği Bölümü öğrencileri örneklem gurubunu oluşturmaktadır. Marmara Üniversitesi 120, İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı 70 öğrenci ile araştırmaya katılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Durumluk ve Sürekli Kaygı Ölçeği (Öner ve Le Compte, 1985) kullanılmıştır. Ayrıca Öğrencilere kişisel bilgilerini sunabilmeleri için bilgi formu verilmiştir. Bu bilgi formunda yaş, cinsiyet, çalgı, okul, sınıf, çalışma süreleri, çıktıkları konser sayıları, uyguladıkları kişisel rahatlama teknikleri, kaygılarının sebepleri, belirtileri ve kaygılarının başlama ve bitiş zamanları sorulmuştur. Veri toplama araçlarıyla toplanan veriler belirlenen problemlere göre istatistiksel değerlendirmelere tabi tutulmuşlardır. Problemleri analiz etmek için frekans ve yüzdelik hesaplamalar, tek yönlü varyans analizi, "t" testi ve korelasyon teknikleri kullanılmıştır. Öğrencilerin durumluk ve sürekli kaygıları belirlenmiş, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre durumluk kaygıları anlamlı bir farklılıkla yüksek çıkmıştır. Öğrencilerin durumluk ve sürekli kaygıları ile yaşları arasında ilişki bulunamamıştır. Öğrencilerin durumluk ve sürekli kaygıları mezun oldukları lise türü, öğrenim gördükleri okul, devam ettikleri sınıflara göre farklılık göstermemiştir. Çaldıkları çalgılara göre anlamlı bir fark bulunmamasına rağmen piyano ve şan öğrencilerinin kaygıları diğer öğrencilere göre daha yüksek çıkmıştır. Öğrencilerin çalgı (ya da şan) sınavındaki durumluk kaygıları çalışma sürelerine göre anlamlı bir farklılık göstermiş, günde 2 saat üzerinde çalışan öğrencilerin kaygıları daha düşük çıkmıştır. Yıl içinde 3 den fazla konsere çıkan öğrencilerle, sınavdan önce rahatlama teknikleri uygulayan öğrencilerin kaygıları anlamlı derecede düşük çıkmıştır. Öğrencilerin kendi kendilerine rapor ettikleri kaygı sebepleri konsantre eksikliği, başarısızlık korkusu ve yetersiz hissetmedir. Kaygı belirtileri ise kalp atışlarında hızlanma, soğuk eller, titreme, hata yapma duygusuna bağlı yoğun heyecan, gerginlik ve dikkati toplamakta güçlüktür. Öğrencilerin uyguladıkları kişisel rahatlama teknikleri nefes alma, gerçekçi ve olumlu düşünce ve fiziksel egzersizdir. Öğrenciler kaygılarının sınavdan birkaç gün ile birkaç dakika öncesinde başladığını ve sınav bittiğinde sona erdiğini rapor etmişlerdir. ABSTRACT The purpose of this study is to determine the levels of examination anxiety of the music students during instrument (or singing) examinations and to find out the relations of this variable with gender, age, school working hours as well as to determine the changes that take place in the students during the examination. In this survey, students from Istanbul University, State Conservatory and Marmara University, department of music were used as sampling group. Marmara University has participated in this survey with 120 students, and Istanbul University with 70 students. Measurement of State and Trait Anxiety (Öner and Le Compte, 1985) was employed in this survey in order to collect data. In addition, data forms were given to the students in order to gather their personal information. In this data form; Age, sexuality, musical instrument, school, class, studying times, number of concerts they have given, personal methods for relaxing they use, and reasons, symptoms and the beginning and ending times of their anxiety were asked. These data collected through data collecting tools were undergone statistical evaluations based on problems determined. In order to analyze these problems, frequency and percentage calculations, unilateral variance analysis, "t" test and correlation techniques were used. State and Trait Anxieties of the students were determined and it was seen that girls were considerably more anxious than boys. No relationship was found between anxiety and ages of the students. State and trait anxiety of the students varies based on the type of high school they graduated, school they have been enrolled and class they attend. There was no significant difference based on the musical instruments they play, but it was seen that students who play piano and sing were more anxious than others. State anxiety of students in musical instruments (or singing) examinations showed a significant difference based on studying times and it was seen that students who studies more than 2 hours a day were less anxious. The anxiety of students who gives more than three concerts a year and who practices the methods of relaxing was considerably low. The anxiety reasons that have been reported by students are lack of concentration, fear of being unsuccessful and insufficient feeling. The symptoms of anxiety are heart beat acceleration, cold hands, and trembling, intensive agitation related to the fear of making mistake, tautness and difficulty in paying attention. Students expressed breathing, positive thinking and physical training as methods of personal relaxing. Students expressed that their anxiety begins in a few minutes to hours before the examination and ends at the end of the examination.