Hatıralar ve hatıratlar ışığında ülkücü gençlik hareketi’nin sözlü tarihi (1970-1990)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Volkan Varol

Danışman: ALİ KARACA

Özet:

Anılar ve Hatıratlar Işığında Ülkücü Gençlik Hareketi’nin Sözlü Tarihi (1970-1990) adlı bu çalışma, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Anabilim Dalı’na sunulmuştur. Tezimiz yedi ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm, Milliyetçi Hareket Partisi’nin tarihsel sürecini ele almaktadır. İkinci bölümde Ülkü Ocakları’nın kuruluş ve faaliyetleri ele alınmıştır. Üçüncü bölümümüzde tezimizin ele alındığı yıllarda yaşamış ve mücadelenin içinde bulunmuş isimlerle hatıraları üzerine röportajlar gerçekleştirilmiştir. Bu röportajlar esnasında “Sözlü Tarih Metodu” yöntemine uygun hareket edilmeye özen gösterilmiştir. Sözlü tarih, özellikle 1960’lı yıllardan itibaren ortaya çıkan yaşayan bireylerin belleğe dayalı sözlü anlatılarını arşive dayalı tarih yazımının önemli bir bileşeni olarak konumlandıran bir araştırma yöntemidir. Daha çok devlet arşivleri ile yazılan tarihin araştırma alanına sıradan insanları, gündelik yaşamı ve öznelliği dahil etme dürtüsüyle şekillenmiş ve ses kaydetme teknolojilerinin gelişmesiyle de desteklenmiş disiplinler arası bir çalışma alanı olagelmiştir. Bu çalışmayı oluştururken yaptığımız röportajlarda ‘Sözlü Tarih Metodu’ ilkelerine uygun olarak tezimiz için gerekli veriler toplanmıştır. Dördüncü bölümde Mamak Askeri Cezaevi ve bu cezaevinde ülkücülerin yaşadığı zorluklar, gördükleri işkenceler kaleme alınmıştır. Beşinci bölümde şehit edilen ülkücülerin hayatları ve şehit edilişleri anlatılmaya çalışılmıştır. Altıncı bölümde ise idam edilen ülkücüler ele alınmıştır. Son olarak yedinci Bölümde ise akademik ve kültür hayatına katkıda bulunmuş ülkücülerin bir kısmı kaleme alınmıştır. Yapmış olduğumuz bu çalışma, elde ettiğimiz gazete kupürleri, o dönemde yaşamış isimlerin sosyal medya paylaşımları ve yine o dönemden günümüze aktarılan fotoğraflar ile desteklenmiştir. Sonuç olarak Ülkücü Hareket’in Türkiye’ye olan etkisini, ne uğruna mücadele ettiklerini, topluma sağladıkları faydaları ve verdikleri mücadelenin sosyo-kültürel sonuçlarını öğrenme ve Türkiye için vermiş oldukları fikri mücadeleyi inceleme fırsatına kavuşmuş bulunmaktayız. -------------------- This study, named “Oral History of the Idealistic Youth Movement in the Light of Memories and Commemoratives (1970-1990), is presented to the Department of Ataturk's Principles and Revolution History at Institute of Turkic Studies that is a part of Marmara University. Our thesis consists of seven main chapters. The first chapter deals with the historical process of the Nationalist Movement Party. In the second section, the establishment and activities of “Grey Wolves” are discussed. In the third part, interviews were conducted with the names who lived and struggled during the years when our thesis was discussed. During these interviews, we care to comform with “Oral History Method”. Oral history is a research method that has emerged especially since the 1960s, positioning memory-based oral narratives of living individuals as an important component of archive-based history writing. It has been an interdisciplinary field of study, which has been shaped by the urge to involve ordinary people, everyday life and subjectivity in the research field of history written mostly with state archives and supported by the development of voice recording technologies. In the interviews we conducted during the preparation of this study, the data required for our thesis were collected in accordance with the principles of Oral History Method’. In the fourth section, the Mamak Military Prison and the difficulties experienced by the idealists in this prison and the torture they suffered are written. In the fifth chapter, the lives and martyrs of the idealized martyrs are tried to be explained. In the sixth chapter, the idealists who were executed were discussed. Finally, in the seventh chapter, some of the idealists who contributed to the academic and cultural life were written. This study was supported by the newspaper clippings, the social media sharing of the names who lived in that period and the photographs transferred from that period to the present day.