Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Yonca ÖZTÜRK
Danışman: Ufuk Alpkaya
Özet:
Araştırmanın amacı; 5. sınıflarda
uygulanan Fiziksel Etkinlik kartlarının öğrencilerin beden eğitimi dersine olan
tutumlarına, akademik motivasyonlarına ve uygulanan fiziksel aktivitelerden
hoşlanma düzeylerine etkisini incelemektir.
Çalışmanın örneklemini İstanbul ili Ataşehir ilçesinde bulunan Emlak Konut
Ortaokulunda okuyan rastlantısal yöntem ile seçilmiş 192 Kız, 219 erkek
toplamda 408 5. sınıf öğrencileri oluşturmuştur.
Katılımcılara kişisel bilgi formu, beden eğitimi dersi tutum, akademik
motivasyon ve fiziksel aktiviteden hoşlanma ölçekleri uygulanmıştır. Çalışmada
analizler için elde edilen anlamlılık düzeyleri, 0.05 olarak değerlendirilmiştir.
Öğrenciler
kontrol ve deney grubu olarak iki gruba ayrılmıştır. Araştırmada öğrencilerin 10
haftalık uygulamalardan önce ve sonrasında beden eğitimi dersine olan tutumları
ve akademik motivasyonları belirlenmiştir. Ayrıca her bir fiziksel etkinlik kartındaki uygulama ve
müfredattaki her bir aktivite sonrası da fiziksel aktiviteden hoşlanma
düzeyleri belirlenmiştir.
Uygulama
öncesi ve sonrası değişkenler arası farkı belirlemek amacıyla bağımlı t testi
uygulanmıştır. Yine katılımcıların fiziksel etkinlik sonrası ve normal ders
sonrası fiziksel etkinlikten hoşlanma düzeylerinde etkili olup olmadığının
karşılaştırılması Mann Whitney U testi ile yapılmıştır.
Yapılan
analizlerde Fiziksel etkinlik grubu öğrencilerinin beden eğitimi dersine karşı
olan tutumlarında anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Kontrol grubu
öğrencilerinin beden eğitimi dersine karşı tutumlarında da anlamlı fark
bulunmuştur (p<0,05). Ancak artış oranlarına göre bakıldığında fiziksel
etkinlik grubu öğrencilerinin, kontrol grubun öğrencilerine göre beden eğitimi
dersine karşı tutum ortalamalarının daha yüksek olduğu görülmüştür.
Fiziksel
etkinlik grubu öğrencilerinin akademik motivasyonlarının ön-test ve son-test
sonuçlarına bakıldığında anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Kontrol grubu
öğrencilerinin de akademik motivasyon sonuçlarına bakıldığında anlamlı fark
bulunmuştur (p<0,05). Ancak yine artış oranlarına göre bakıldığında fiziksel
etkinlik grubu öğrencilerinin, kontrol grubun öğrencilerine göre akademik
motivasyon ortalama değerlerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin fiziksel
etkinlik kartlarındaki aktivitelerden daha çok hoşlandıkları ve okul beden
eğitimi dersi müfredatında olan aktiviteler ile fiziksel etkinlik kartlarındaki
aktivitelerden keyif alma düzeyinde farklılık olduğu bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç olarak fiziksel
etkinlik kartlarının beden eğitimi ve spor dersine katkı sağladığı ve öğrencilerin
derse katılımlarının daha aktif olduğu gözlemlenmiştir. Fiziksel aktivite
kartları gibi farklı yöntemler, farklı ders işleme şekilleri öğrencilerin beden
eğitimi dersine olan tutumlarını olumlu yönde değiştirdiğini, akademik
motivasyonlarını arttırdığını, ve fiziksel etkinlik kartlarındaki aktivitelerden
daha çok hoşlandıklarını söylenebiliriz.