İlköğretim öğrencilerinin müzikal yaşantılarının ve müzik dersinden beklentilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜSEYİN BADILLI

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

Bu araştırmada ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin müzikal yaşantılarının ve müzik dersinden beklentilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.İstanbul ili Avrupa Yakası’ndan, Taksim ve Fatih; Anadolu Yakası’ndan ise Kadıköy ve Pendik ilçelerinden ikişer okul, her okuldan iki adet sekizinci sınıf seçilmiştir. Seçilen bu sınıflarda öğrenim görmekte olan toplam 388 ilköğretim öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Örneklem grubuna uygulanan anket, araştırmacı tarafından uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanmıştır. Anket soruları üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde örneklem grubuna, ilköğretim öğrencilerinin ve ailelerinin müzikal yaşantılarını incelemek amacıyla 19 soru yöneltilmiştir. Bu müzikal yaşantı anketi, öğrencilerin ne tarz müzik dinledikleri, herhangi bir çalgı çalıp çalmadıkları, müzikle ilgili kültürel faaliyetleri hangi düzeyde takip ettiklerini, okul dışında bir müzik eğitimi alıp almadıkları vb. gibi sorular içermektedir. Araştırmaya katılan ilköğretim öğrencilerine uygulanan anketin ikinci bölümünde ise, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından müzik dersi için hazırlanan amaçların, ilköğretim öğrencileri açısından müzik dersinde ne kadarının gerçekleşip gerçekleşmediğini, bu amaçlar doğrultusunda ilköğretim öğrencilerinin müzik dersinden beklentilerinin hangi düzeyde olduğunu ölçen 22 sorudan oluşmaktadır. Elde edilen veriler frekans ve yüzde değerleri hesaplanarak tablolaştırılmış ve yorumlanmıştır.Araştırmanın sonucunda öğrencilerin ailelerin ve kendilerinin büyük bir çoğunluğunun, müzikal yaşantılarının sadece sunulanı almak ve tüketmekten ibaret olduğu, popüler kültüre ait müzik, konser ve dergileri takip ettikleri saptanmıştır. Yine araştırmaya katılan ilköğretim öğrencilerinin büyük bir çoğunluğu için bir çalgı çalmadığı (%64,2), okul dışında bir eğitim almadığı saptanmıştır (%58.8). Araştırmaya katılan ilköğretim öğrencilerinin büyük bir çoğunluğunun, Milli Eğitim Bakanlığı’nın müzik dersi için belirlemiş olduğu amaçların, kendileri açısından yeterince gerçekleşmediğini, ama müzik dersinden beklentilerinin bu amaçların gerçekleşmesi yönünde olduğunu söylemek mümkündür. ABSTRACT In this research, it is aimed to find out the musical experience of 8th level primary school students and their expectation from music lessons. Two schools were selected from the each districts Taksim and Fatih in the Europian part of İstanbul, Kadıköy and Pendik in the Anatolian part of İstanbul. Two 8th level primary school classes were selected from each school and the sample consisted of 388 students. The survey applied to the sample group was prepared by the researcher. Questions of the survey are consisting of 3 parts. In the first part, there are 19 questions which aimed to discover musical experiences of students and their families. This musical experience survey is consisting of questions about the music styles the students love to listen, instruments they play, cultural activities they join, music education they are taking out of school etc. In the second part of the survey there are 22 questions which aimed to discover the fulfillment of the aims of music lessons prepared Ministry of Education from the point of view of the students, and the level of the expectations of the students in accordance with the aims. The frequencies and percentage values obtained were measured, tabled and interpreted. The results showed that majority of the students and their families are ready to take and consume the things presented by others as a musical activity and they are just following musical activities, concerts and magazines relating to the popular culture. The majority of the students (%64.2) are not playing any kind of musical instruments and aren’t taking music education out of the school (%58.8). According to the results, it is possible to say that the aims of the Ministry of Education are not achieved in the lessons from the point of the majority of the students, but their expectations are in the direction of that aims becoming true.