Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ERTUĞRUL ALPER KURBAN
Danışman: Mehmet Ünlü
Özet:
Ülkemiz özellikle son yıllarda dışarıdan birçok yabancı öğrencinin eğitim için tercih ettiği ülkelerden biri haline gelmiştir. 2011 yılında başlayan ve Arap baharı sürecinden etkilenerek iç savaşın hâkim olduğu Suriye'den ülkemize başlayan göçlerle birlikte yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim öğretim faaliyetlerinde karşılaştıkları sorunlara yönelik çalışmalar artmış ve alan yazında yer edinmiştir. Bu çalışmanın amacı ise yabancı uyruklu öğrencilerin ''coğrafya eğitiminde'' karşılaştıkları sorunlar ve hazırbulunuşluk düzeylerini belirlenerek bu sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirerek yabancı uyruklu öğrencilere ülkemizde daha kaliteli bir eğitim-öğretim imkânı sağlamak için alan yazına farklı bir çalışma ile katkıda bulunmaktır. Araştırma 2022-2023 eğitim-öğretim döneminde İstanbul Büyükçekmece de bulunan Özel İhramcızade Anadolu Lisesinde, 10-11 ve12. Sınıfta eğitim gören 11 farklı milliyetten toplam 15 yabancı uyruklu öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde yapılmıştır. Bu nedenle araştırmada fenomenoloji (olgu bilimi) nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışmaya ilk olarak araştırma konusu belirleyerek başlanmış, ardından yabancı öğrencilere uygulanmak üzere katılımcı sorularını içeren yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu uzman görüşü alındıktan sonra düzeltmeler yapılarak son halini almış ve öğrencilere uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formlarında ses kayıt cihazı kullanılmıştır ve bu cihazın kullanım nedeninin görüşmelerin kayda alınarak daha sonra araştırmacı tarafından bilgisayar aracılığı ile Word formatına aktarılmak olduğu katılımcı öğrenciye anlatıldıktan sonra izni alınarak görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen verilen betimsel analiz ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda YUÖ geldikleri ülkelerde coğrafya derslerini farklı yaş gruplarında ve farklı içeriklerle aldıklarını bazı öğrencilerin ülkemizde anlatılan coğrafya dersi ile kendi ülkesinde anlatılan coğrafya dersinin çok farklı oluğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca öğrenciler coğrafya derslerinde yabancı oldukları Türkçe dil sorunu nedeniyle bazı kelimeleri anlamakta zorluk yaşadıklarını, coğrafya kitaplarının onlar için karışık geldiğini ve bu sebeple coğrafya kitaplarını merak edip incelemediklerini belirtmişlerdir. YUÖ coğrafya dersini sıkıcı bulduklarını ve coğrafya dersini ileride işlerine yaramayacağını ifade etmişlerdir. YUÖ öğrenciler coğrafya dersi hakkındaki düşünceleri sorulduğunda coğrafya dersini sadece ova, dağ, deniz, tabiat olarak anlamlandırdıklarını ifade etmişler ve coğrafya biliminin beşerî ve fiziki çevrenin bir sentezi olduğunu kavrayamamışlardır. Araştırmaya katılan ailelerinden ve kendi ülkelerinden uzakta eğitim gören öğrenciler ailelerinden uzakta oldukları için özlem, ekonomik sorunlar, aidiyet duygusu sorunları ifade edilen sorunlardan birisidir. Anahtar Sözcükler: Yabancı Uyruklu Öğrenci, Coğrafya Eğitimi, Hazırbulunuşluk | |||
Especially in recent years, our country has become one of the countries preferred by many foreign students for education. Starting in 2011, with the migration to our country from Syria, where the civil war was dominated by the Arab Spring process, studies on the problems faced by foreign students in education and training activities have increased and gained a place in the literature. The aim of this study is to contribute to the literature with a different study in order to provide foreign students with a better-quality education in our country by determining the problems and readiness levels of foreign students in "geography education" and developing solutions for these problems. The research was conducted with a total of 15 foreign students from 11 different nationalities studying in the 10th, 11th and 12th grades at the Private İhramcızade Anatolian High School in Büyükçekmece, Istanbul in the 2022-2023 academic year. This study was conducted within the framework of qualitative research approach. For this reason, phenomenology (phenomenology) qualitative research design was used in the study. The study first started by determining the research topic, and then a semi-structured interview form including participant questions was prepared to be applied to foreign students. The semi-structured interview form was finalized after the expert opinion was received, corrections were made, and it was applied to the students. A voice recorder was used in the semi-structured interview forms, and after explaining to the participant student that the reason for using this device was to record the interviews and then transfer them to Word format by the researcher via computer, the interviews were conducted after obtaining his permission. The data obtained were analyzed through descriptive analysis and content analysis. As a result of the research, some of the students stated that they took geography lessons in different age groups and with different contents in the countries they came from, and that the geography lesson taught in our country and the geography lesson taught in their own country were very different. In addition, the students stated that they had difficulty in understanding some words in geography lessons due to the Turkish language problem in which they were foreigners, that geography books were confusing for them, and that they were not curious about geography books for this reason. NEOs stated that they found the geography course boring, and that the geography course would not be useful for them in the future. When asked about their thoughts on geography course, the NEP students stated that they understood geography course only as plains, mountains, sea, nature, and they could not comprehend that geography science is a synthesis of human and physical environment. Longing, economic problems, and sense of belonging problems are among the problems expressed by the students who are away from their families and their own countries because they are away from their families. Key Words: Foreign Students, Geography Education, Readiness |