China-US rivalry and its implications on major ports and other infrastructure projects in south Asia: A political economy approach


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: YASIR RASHID

Danışman: Alaeddin Yalçınkaya

Özet:

ABSTRACT

 

CHINA-US RIVALRY AND ITS IMPLICATIONS ON MAJOR PORTS AND OTHER INFRASTRUCTURE PROJECTS IN SOUTH ASIA: A POLITICAL ECONOMY APPROACH

With significant economic growth, China has challenged the US in various economic, political, military, and technological fields. However, since the introduction of BRI in 2013, the geoeconomic area has become one of the main areas of competition between the US and China in recent years. Geoeconomics emerged from the interconnection of geography, economics, and power and provides a new structure for power relations. Therefore, rivalry over the construction and development of infrastructures, including strategic ports, has been one of the most important parts of the geoeconomic competition between Washington and Beijing.

South Asian region can be an example of where one can observe the aforementioned intense power relations. This region provides the shortest land route between China and the Indian Ocean, supply the ability to bypass the Strait of Malacca, and gain the shortest access to energy-rich Central Asia. By investing in infrastructure projects in South Asia, such as ports of Chabahar and Gwadar, global and regional powers are competing with each other. Due to the diversity of actors and competition, the implications of rivalry between the United States and China over infrastructure projects in South Asia are very complex and varied.

This study, using a political economy approach, will analyze and examine China-US rivalry and its implications on major ports and other infrastructure projects in South Asia. Particularly, implications for strategic projects of ports of Gwadar and Chabahar, as a case study, and the implications for countries in the region including Pakistan, Iran, Afghanistan, and Central Asian countries will also be examined.

Keywords: US-China Relations, US-China Rivalry, Geoeconomics, South Asia, Gwadar Port, Chabahar Port

 

 

 

 

 

 

ÖZET

 

ÇİN-ABD REKABETININ GÜNEY ASYA'DAKI BÜYÜK LIMANLAR VE DİĞER ALTYAPI PROJELERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: BİR POLİTİK EKONOMİ YAKLAŞIMI

Kaydettiği güçlü ekonomik büyüme ile birlikte Çin, ekonomik, politik, askeri ve teknolojik alanlarda ABD'ye meydan okumaktadır. Bununla birlikte, 2013 yılında Bir Kuşak, Bir Yol projesinin tanıtılmasından bu yana, jeoekonomik alan, son yıllarda ABD ve Çin arasındaki ana rekabet alanlarından biri haline gelmiştir. Jeoekonomi, coğrafya, ekonomi ve güç arasındaki ilişki ağına işaret eden bir olgu olarak yeni bir perspektif sunmaktadır. Bu bağlamda, stratejik limanlar da dahil olmak üzere altyapı inşası ve gelişimi konusundaki rekabet, Washington ve Pekin arasındaki jeoekonomik rekabetin en önemli parçalarından biri olmuştur.

Güney Asya bölgesi, söz konusu büyük güç ilişkilerinin gözlemlenebileceği bir örnek alan niteliğindedir. Bu bölge, Çin ile Hint Okyanusu arasındaki en kısa kara yolunu sağlamakta, Malakka Boğazı'nı baypas etme olanağını ortaya çıkarmakta ve enerji zengini Orta Asya'ya en kısa erişim imkanını doğurmaktadır. Güney Asya'daki Çabahar ve Gwadar limanları gibi altyapı projelerine yatırım yaparak farklı küresel ve bölgesel güçler bu alandaki rekabetlerini ortaya koymaktadırlar. Aktörlerin ve rekabet alanlarının çeşitliliği nedeniyle, ABD ve Çin arasındaki rekabetin Güney Asya'daki altyapı projeleri üzerindeki sonuçları karmaşık ve çeşitlidir.

Bu çalışma, bir politik ekonomi yaklaşımı kullanarak, Çin-ABD rekabetini ve bunun Güney Asya'daki büyük limanlar ve diğer altyapı projeleri üzerindeki etkilerini analiz etmekte ve incelemektedir. Bu bağlamda özellikle Çin-ABD rekabetinin Gwadar ve Çabahar limanları projeleri üzerindeki sonuçları ile Pakistan, İran, Afganistan ve Orta Asya ülkeleri dahil olmak üzere bölge ülkeleri üzerindeki etkileri de incelenecektir.