Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: YASIR RASHID
Danışman: Alaeddin Yalçınkaya
Özet:
ABSTRACT
CHINA-US RIVALRY AND ITS
IMPLICATIONS ON MAJOR PORTS AND OTHER INFRASTRUCTURE PROJECTS IN SOUTH ASIA: A
POLITICAL ECONOMY APPROACH
With
significant economic growth, China has challenged the US in various economic,
political, military, and technological fields. However, since the introduction of
BRI in 2013, the geoeconomic area has become one of the main areas of
competition between the US and China in recent years. Geoeconomics
emerged from the interconnection of geography, economics, and power and
provides a new structure for power relations. Therefore, rivalry over the
construction and development of infrastructures, including strategic ports, has
been one of the most important parts of the geoeconomic competition between
Washington and Beijing.
South Asian
region can be an example of where one can observe the aforementioned intense
power relations. This region provides the shortest land route between China and
the Indian Ocean, supply the ability to bypass the Strait of Malacca, and gain
the shortest access to energy-rich Central Asia. By investing in infrastructure
projects in South Asia, such as ports of Chabahar and Gwadar, global and
regional powers are competing with each other. Due to the diversity of actors
and competition, the implications of rivalry between the United States and
China over infrastructure projects in South Asia are very complex and varied.
This study, using a political
economy approach, will analyze and examine China-US rivalry and its
implications on major ports and other infrastructure projects in South Asia.
Particularly, implications for strategic projects of ports of Gwadar and
Chabahar, as a case study, and the implications for countries in the region
including Pakistan, Iran, Afghanistan, and Central Asian countries will also be
examined.
Keywords: US-China Relations, US-China
Rivalry, Geoeconomics, South Asia, Gwadar
Port, Chabahar Port
ÖZET
ÇİN-ABD REKABETININ GÜNEY ASYA'DAKI BÜYÜK LIMANLAR VE
DİĞER ALTYAPI PROJELERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: BİR POLİTİK EKONOMİ YAKLAŞIMI
Kaydettiği güçlü ekonomik büyüme
ile birlikte Çin, ekonomik, politik, askeri ve teknolojik alanlarda ABD'ye
meydan okumaktadır. Bununla birlikte, 2013 yılında Bir Kuşak, Bir Yol
projesinin tanıtılmasından bu yana, jeoekonomik alan, son yıllarda ABD ve Çin
arasındaki ana rekabet alanlarından biri haline gelmiştir. Jeoekonomi,
coğrafya, ekonomi ve güç arasındaki ilişki ağına işaret eden bir olgu olarak
yeni bir perspektif sunmaktadır. Bu bağlamda, stratejik limanlar da dahil olmak
üzere altyapı inşası ve gelişimi konusundaki rekabet, Washington ve Pekin
arasındaki jeoekonomik rekabetin en önemli parçalarından biri olmuştur.
Güney Asya bölgesi, söz konusu
büyük güç ilişkilerinin gözlemlenebileceği bir örnek alan niteliğindedir. Bu
bölge, Çin ile Hint Okyanusu arasındaki en kısa kara yolunu sağlamakta, Malakka
Boğazı'nı baypas etme olanağını ortaya çıkarmakta ve enerji zengini Orta Asya'ya
en kısa erişim imkanını doğurmaktadır. Güney Asya'daki Çabahar ve
Gwadar limanları gibi altyapı projelerine yatırım yaparak farklı küresel ve
bölgesel güçler bu alandaki rekabetlerini ortaya koymaktadırlar. Aktörlerin ve
rekabet alanlarının çeşitliliği nedeniyle, ABD ve Çin arasındaki rekabetin
Güney Asya'daki altyapı projeleri üzerindeki sonuçları karmaşık ve çeşitlidir.
Bu çalışma, bir politik ekonomi
yaklaşımı kullanarak, Çin-ABD rekabetini ve bunun Güney Asya'daki büyük
limanlar ve diğer altyapı projeleri üzerindeki etkilerini analiz etmekte ve
incelemektedir. Bu bağlamda özellikle Çin-ABD rekabetinin Gwadar ve Çabahar
limanları projeleri üzerindeki sonuçları ile Pakistan, İran, Afganistan ve Orta
Asya ülkeleri dahil olmak üzere bölge ülkeleri üzerindeki etkileri de
incelenecektir.