Okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorunlara ilişkin alternatif bir uygulama: Mobil mentorluk


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEYNEP GÖKKAYA

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

Bu araştırmada okul yöneticilerinin mesleki ve kişisel gelişimlerini sağlamak için web tabanlı mobil uygulama olan mobil mentorluk projesi geliştirilmiştir. Mobil mentorluk uygulamasında okul yöneticilerinin mesleki tecrübelerini paylaşarak, birbirlerin mentorları olacakları mobil öğrenme platformu oluşturmak amaçlanmıştır. Mobil mentorluğun oluşum sürecinde hizmet alana sunulacak ilk bilgi, geniş bir literatür taraması ve okul yöneticileri ile yapılan görüşmeler sonucu oluşturulmuştur. Projenin mobil platformda ve portatif olması, zaten günümüzde son derece yaygın kullanılan web 2.0 teknolojisinin avantajı olan sosyal ağlar ve güncel haberleri ile okul yöneticileri için sürdürülebilir olması hedeflenmektedir. Ek olarak, kısa ve uzun vadede okul yöneticileri arasında katma değer etkisi yaratması amaçlanmaktadır. Nitel analiz kullanılan bu araştırma, okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorun ve bu sorunların çözümü için geliştirdikleri stratejileri tespit etmek amacıyla deneme modeline uygun olarak yapılmıştır. Bulguların elde edilmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Mobil mentorluk uygulamasının yenilikçi olması ve okul yönetiminde karşılaşılan sorunların tespit edilmesinde okul yöneticilerinin uzman olması sebebiyle tipik durum örneklemesi kullanılmıştır. Bu kapsamda 12 okul yöneticisi ile yüz yüze görüşme gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerde yöneltilen sorular araştırmacı tarafından, tez danışmanı gmenliğinde geliştirilmiştir. Görüşme kapsamında okul yöneticilerine 21 açık uçlu soru yöneltilmiştir. Katılımcılarla yapılan görüşmeler sonucunda okul yöneticilerinin en çok fiziksel imkansızlıklar, yetkisizlik ve insan ilişkileri açısından sıkıntı yaşadığı tespit edilmiştir. Bu kapsamda elde edilen bulgular literatür ışığında incelenmiş ve mobil mentorluk kullanıcılarına, okul yöneticilerine ve araştırmacıya yönelik çözüm önerileri getirilmiştir. Bu kapsamda geliştirilen veritabanı, Türkiye’deki tüm okul yöneticilerinin akıllı telefonlarıyla ulaşabilecekleri mobil mentorlukta sürekli gelişmeye açık bir şekilde okul yöneticileri başta olmak üzere okulun tüm paydaşlarına sunulmaktadır. Mobil mentorluk Türkiye’de çalışılmamış özgün bir konudur ve okul yöneticileri için mentorluk hizmeti sunar. Yapılan literatür taraması ve elde edilen bulgular doğrultusunda mobil mentorluğun, okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorunları çözmede alternatif bir uygulama olarak faydalı olacağı düşünülmektedir. Anahtar kelimeler: mobil mentorluk, mentorluk, mobil öğrenme, okul yöneticisi, yönetim sorunları.   ABSTRACT This study was developed to provide professional and personal development of school administrators with a web based mobile application which is called mobile mentor. Mobile mentor application aimed that providing a mobile learning platform for school administrators with sharing professional experiance and become each other’s mentor. The first knowledge, which is provided to mentee, is created after interviews with school administrators and broad literature review. The project aimed to be sustainable for school managers with portability of mobile platforms and the advantadges of web 2.0 such as social networks, up to date news. In addition, it was purposed to create value added effects between school administrators. Qualitative research methods was used for identify the solution of problems faced by school administrators in order to develop strategies conducted in accordance with the trial model. Content analysis method was used to obtain the findings. Typical case sampling was used because of mobile mentoring is an innovative application and school administrators are expert to detect problems encountered. In this context, 12 interviews is conducted with school administrators. The face to face interview questions were prepared under supervision of thesis advisor by researcher. During the interview, 21 open-ended questions were asked to school administrators. As a result of interviews with participants have been identified that school administrators mostly have problems cause of physical impossibilities, noncompedance and human relationships have been identified. In this context, the findings were examined in the light of the literature and some suggestions are introduced for users of mobile mentor, school administrators and researcher. The develeoped database were presented with smart phones to all school administrators in Turkey on mobile mentor which is continuous improvement web based platform. Mobile mentoring was an original topic studied in Turkey and offers mentorship services for school administrators. According to findings and literature review was expected that mobile mentoring would be an useful alternative application for school administrators' solving the problems they encounter. Key words: mobile mentor, mentor, mobile learning, school administrator, management problems.