15-18 yaş grubunun görsel sanat eğitimi bakımından William Blake ve sanatı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEKİYE ASLIHAN KUŞOĞLU

Danışman: TAYFUN AKKAYA

Özet:

15–18 YAŞ GRUBUNUN GÖRSEL SANAT EĞİTİMİ BAKIMINDAN WILLIAM BLAKE VE SANATI Bu tez çalışmasında, William Blake ve sanatının tüm yönlerinin, 15–18 yaş grubu öğrencilerinin görsel sanatlar eğitimindeki yeri, önemi ve eğitim programlarındaki gerekliliği değerlendirilmektedir. Çalışmada, ilk olarak genel hatlarıyla William Blake ve sanatı; gravür, illüstrasyon ve edebiyat alanlarındaki tanınmış, tipik örneklerle tanıtılmakta ve sanatçının eserlerini oluşturmada ona rehberlik etmiş olan yönelimleri izlenebilmektedir. Özgün yapısı ile kendi içinde bir bütünlük yakalamış olan William Blake’in yaşamı incelenmiş, kendi düşünce sistemi ve döneminin sanat anlayışı bu araştırma içinde kullanılmıştır. Bu aşamada sanatının oluşmasına yardım eden kaynaklar ve önemli olaylar da incelenmiş ve dönemin koşullarının Blake’e etkisi ele alınmıştır. Çağdaşı olan ve kendinden sonra gelen birçok sanatçıyı; konuları ele alışı, kullandığı teknikler ve çok yönlülüğüyle etkilemiş olan bu sanatçının tipik özellikleri incelenmiştir. Araştırmanın ikinci bölümünde, Blake’in gravür ve illüstrasyon alanındaki eserleri incelenmiş ve yeni sanat tarihi disiplininin, sanat bilimlerinin ve sanat eleştirisinin ışığında, eserlerin çözümlemeleri yapılmıştır. Bu çözümlemeler, sanatçının hangi eserlerinin nasıl anlaşılması gerektiği konusunda sanat eğitimcilerini yönlendirecek niteliktedir. Bir sonraki bölümde ise 15–18 yaş grubu öğrencilerinin; zihinsel, bedensel, psikolojik ve sanatsal gelişimi incelenerek, sanatçı olarak Blake ve akım olarak Romantisizm’in okullarda öğrenciye nasıl sunulması gerektiği araştırılmıştır. Bu konunun, söz konusu yaş grubundaki öğrencilere yeterli bir şekilde nasıl kavratılabileceği ve sanat tarihsel gelişim, estetik haz ve eleştiri yönlerinden öğrencinin gelişimini nasıl besleyeceği göz önüne serilmiştir. Tezin sonunda ise; hayatı, kişiliği, eserleri incelenerek tüm yönleriyle ele alınan William Blake’in, Sanat tarihi içindeki yeri konu edilerek, sanat ve sanatçı kavramları bu yolla yeniden ele alınmış, sağlam metodolojik temele dayanması gereken sanatçı biyografilerine rehber olacak bir çalışma oluşturulmuştur. Sanatçının özgünlüğü ve Ortaöğretim sanat eğitimindeki yeri ve öneminin vurgulanması, tezin başlıca hedefleri arasındadır. ABSTRACT WILLIAM BLAKE AND HIS ART IN POINT OF 15–18 AGE GROUP VISUAL ART EDUCATION In this thesis study, importance of William Blake and all sides of his art and place in the visual art education of group of age 15–18 students and necessaries in educational programmes are judged. In this study, firstly with main lines, William Blake and his art were introduced in engraving, illüstration and literature branches with well-known, typical samples and orientations which directed the artist in creating his works of art were observed. William Blake’s life that reached an entirety with his original construction was examined, his own philosophy and art mentality of his cycle were used in this project. In this step, the sources that helped his art taking form and important events were searced, effects of periodic circumstances to Blake were handled. Typical characteristics of this artist who effected many artists that his contemporaries and posteriors with handling themes, techniques he used and his versatility were inspected. In the second part of study, Blake’s works in the branches of engraving and illustration were inspected and works were analyzed with guidance new Art History discipline, Art Scholarships and Art Criticism. These analysises are directed Art Educationists about how the artist’s works have to be understood. And in the next part, how Blake as an artist and Romanticism as a movement have to come out to students at schools by searching mental, organic, psychologic and artistic developments of 15–18 age group students were examined. How this topic has the students in this age group absorbed satisfactory and how it feed students’ development in the sides of Art Historical Evolution, Aesthetic Delight and Criticism were unfolded. In the end of thesis study, by mentioning the place of William Blake who is handled with all sides by searching his life, personality and works, Art and Artist concepts were under debated again in this wise, a study which will be a guide to the Artist Biographies that must be supported strong methodological bases was composed. Accentuation of artist’s originality, his place and importance in the secondary education are among main aims of the thesis.