Sürdürülebilir Yaşam İçin Geri Dönüşüm Eğitiminin 8.Sınıf Öğrencilerinin Çevre Bilincine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÜBRANUR YİĞİT

Danışman: Mehtap Yıldırım

Özet:

Bu çalışmada sürdürülebilir yaşam için geri dönüşüm eğitimi uygulamalarının 8.sınıf Fen Bilimleri dersinde öğrencilerinin çevre tutumları, çevre bilgileri ve çevresel davranışlarını değiştirmede etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinin Bağcılar ilçesindeki bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan 8. sınıf toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada her biri 30 kişilik kontrol ve deney grubu olmak üzere iki grup belirlenmiştir. Araştırmanın deneysel deseni ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desendir. Araştırmanın uygulama süreci 5 haftalık toplam 20 ders saati süresince gerçekleştirilmiştir. Deney grubuna sürdürülebilir yaşam ve geri dönüşüm konularını içeren çevre eğitimi ve etkinlikler uygulanırken kontrol grubuna ise mevcut 2013 eğitim programına uygun olarak ders işleyişi gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak her iki grup içinde ön test ve son test Çevre Tutum Ölçeği(ÇTÖ), Çevresel Davranış Ölçeği (ÇDÖ) ve Çevre Bilgi Ölçeği(ÇBÖ) kullanılmıştır. Veriler SPSS 22 paket programından yararlanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonunda ise tüm ölçeklerden alınan son test ortalamalarının deney grubu lehine anlamlı şekilde farklılık gösterdiğini görülmüştür. Araştırmanın sonucunda sürdürülebilir yaşama yönelik verilen geri dönüşüm eğitimi uygulamalarının, öğrencilerin çevre tutum, çevre bilgi ve çevresel davranışlarının değiştirilmesinde etkili olduğu ve araştırmanın amacına hizmet ettiği görülmektedir. -------------------- This study aims to explore the impact of the recycling education applications in Science Lecture on changing the environmental attitudes, ınformations and behaviours of the 8th class students towards the sustainable life. Focus grup of this research consists of 60 students studying in 8th class of a state school located in Bağcılar district of İstanbul City during the 2017-2018 acedemic year. The study has two groups, control group and experiment group, consisting of 30 people each. The experimental desing of the study is a pretest-posttest-semi-experiment desing with control group. Experimental work of the research is 5 weeks long covering 20 hours long period. In experiment group, activities on “Sustainable Life” topic of science lectures are done “Recycling Education” while in control group, lecturing is done according to the teaching method of the lecture present in the MEB 2013 program. In the research, “Environmental Attitude Scale”, “Environmental Behaviour Scale” and “Environmental Information Scale” being pre-test and post-test for both groups was used as data collstion tools. SPSS (Statistical Package for Social Sciences Program, Version 22.0) package program were used to analyze the data collected from the research. At the end of the study, post-test mean scores for all tested scales showed that there is significant difference in favor of the experimental group. Finally, the applications of recycling education towards sustainable life were seemed to be effective on students to change their attitude, information, and behavior against the environmental problems and serving the purpose of the survey.