Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TUĞÇE CEYDA DURGUN
Danışman: Gonca Oğuz Gök
Özet:Küreselleşmenin siyasi boyutu küresel yönetişim kavramının doğmasına sebebiyet vermiştir. Dünyada her geçen gün artan terör, uyuşturucu kaçakçılığı, iklim değişikliği, su kıtlıkları gibi problemler ülkelerin tek başlarına halledecekleri sorunlar olmayıp küresel yönetişim yoluyla çözüme kavuşturulacak sorunlardır. Ancak küresel yönetişimin de sağlanabilmesi için dünyada gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasında köprü görevi görecek, arabuluculuk sağlayacak orta ölçekli güçler açığı ortaya çıkmıştır. MIKTA yükselen orta ölçekli güç oluşumu bu dengeyi çok başarılı bir şekilde sağlamakta ve üstüne düşen görevleri fazlasıyla yerine getirmektedir. Küresel yönetişim bağlamında çok taraflılık, kalkınma amaçlı işbirlikleri ve iklim değişikliği konularında MIKTA ülkeleri niş diplomasisi uygulayarak küresel düzenin güçlendirilmesine katkı sağlamaktadır. Bu çalışmada, G20 grubu içerisinde yükselen orta ölçekli güçler olarak adlandırılan MIKTA ülkelerinin küresel yönetişime katkılarının karşılaştırmalı bir şekilde analiz edilmesi hedeflenmektedir. Bu amaçla, MIKTA ülkelerinin sadece sahip oldukları “materyal /maddi” güç unsurlarını değil aynı zamanda “düşünsel” güç unsurlarını da ele alan bir teorik çerçevede kendilerine küresel yönetişimde biçtikleri “rollerin” ve “kimlik” tanımlamalarının (revizyonist, reformist) neler olduğu soruları ele alınmıştır. ABSTRACT The political dimension of globalisation has given rise to the concept of global governance. Increasing with each passing day in the world of terrorism, drug trafficking, climate change, and water shortages problems are not solved by states on their own but these problems to be solved through global governance. However, in order for global governance to be achieved, middle powers should be a bridge and mediator between developed and developing countries. MIKTA as a rising middle power provides this balance very successfully and fulfils its duties well. In the context of global governance, MIKTA countries contribute niche diplomacy in multilateralism, development cooperation, climate change for strengthening the global order. In this study, it is aimed to be analysed MIKTA countries which are called rising middle powers within the G20, in a comparative way of contributing to global governance. For this purpose, the questions of what is “the role” and “identity” definitions (revisionist, reformist) in global governance were addressed in a theoretical framework of “ideational” and “material” power elements which MIKTA countries have.