Tüketicilerin coğrafi işaretli tarımsal ürünlere yönelik marka değeri algılarının demografik özelliklere göre incelenmesi: İstanbul ilinde bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bahçeşehir Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜSEYİN VURAL

Danışman: Ahmet Başcı

Özet:

Bu tez çalışmasında İstanbul ilinde yaşayan, coğrafi işaretli tarımsal ürünler konusunda bilgi sahibi olan ve en az bir defa coğrafi işaretli tarımsal ürün deneyimlemiş olan bireyler özelinde, tüketicilerin coğrafi işaretli tarımsal ürünlere yönelik marka değeri algılarının demografik özelliklerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında İstanbul ilinde yaşayan, coğrafi işaretli tarımsal ürünler konusunda bilgi sahibi olan ve en az bir defa coğrafi işaretli tarımsal ürün deneyimlemiş olan 216 kişilik örneklem grubuyla 5 Eylül 2022 ve 30 Kasım 2022 tarihleri arasında online bir anket yapılmıştır. Çalışmada nicel araştırma tekniğinden yararlanılmıştır. Ankette katılımcıların demografik profilini saptamaya yönelik 6 soru ile Aaker (1996) tarafından geliştirilip Yoo ve Dunthu (2001) tarafından revize edilen ve 14 ifadeden meydana gelen Marka Değeri Ölçeği yer almaktadır. Veri analizi için SPSS-22 programı kullanılmıştır. Gerçekleştirilen analizler neticesinde, katılımcıların coğrafi işaretli tarımsal ürünlere ilişkin marka değeri algılarının pozitif yönde ve ortalama düzeyin biraz üstünde olduğu; ayrıca yaş grubu ile eğitim durumu açısından katılımcıların marka değeri algılarının kısmen farklılaştığı; cinsiyet, medeni durum, aylık gelir durumu ve çalışma durumu açısından ise değişkenlerde anlamlı bir farklılık olmadığı bulguları elde edilmiştir.