KUŞAKLARARASI LİDERLİK VE DEĞİŞEN LİDERLİK OLGUSU


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KENAN ŞAHİN

Danışman: Ayşe Gül Soncu

Özet:

İnsanlık tarihi kadar eski bir kavram olan ancak bilimsel araştırmalar bakımından geçmişi çok da eskilere dayanmayan liderlik kavramı, hem toplumsal hem de örgütsel düzeyde büyük öneme sahiptir. Benzer şekilde günlük hayatta ve iş dünyasında her geçen gün popülerliği artan kuşak kavramı, bilim dünyasının da ilgi gösterdiği ancak bilimsel zemine tam anlamıyla kavuşamamış bir kavram olarak ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmayla önce kuşaklar ve liderlik yaklaşımları ile ilgili kuramsal çerçeve aktarılmaya çalışılmış, ardından da İstanbul Anadolu yakasında görev yapan X ve Y kuşağına mensup öğretmenlerin liderlik davranışı beklentileri bakımından bir farklılık olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda kuşaklararası belirgin bir farklılaşma tespit edilememiş, bununla birlikte uluslararası kuşak tanımlarıyla uyuşmayan bazı bulgular elde edilmiştir. Bu bulgular yerli kuşakların, yabancı kuşaklardan farklı olduğu görüşünü desteklemekte ve yerli kuşak araştırmalarının derinleştirilmesi gerekliliğini ortaya koymaktadır. -------------------- The concept of leadership, which is as old as the history of humanity, but which has no very long history in terms of scientific research, is of great importance both at the social and organizational level. Similarly, the concept of generation, which is becoming increasingly popular in daily life and in business world, comes to the fore as a concept that the world of science is interested in but has not fully reached a scientific ground. In this study, firstly the theoretical framework related to the generations and leadership approaches is tried to be conveyed and then it is tried to find out whether there is a difference between Gen X and Gen Y teachers regarding their expectations towards leadership behaviors. As a result of the study, no significant differentiation between the generations could be detected, however, some findings were found that do not comply with the international generation definitions. These findings support the view that local generations are different from foreign generations and thus reveal the necessity to deepen local generational research.