14-18 yaş arası gençlerde büyü, sihir, nazar vb. tutumlar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CEYDA BURÇİN AYDIN

Danışman: ALİ AYTEN

Özet:

Anahtar Kelimeler : Büyü, Sihir, Nazar, Fal, Sihir !çerikli Film, Hurafe 14-18 YA" ARASI GENÇLERDE BÜYÜ, S!H!R, NAZAR vb. TUTUMLAR Ara"tırmada insan ki"ili#inin olu"ması açısından önemli bir dönemde olan 14- 18 ya" arasındaki gençlerin büyü, sihir, nazar vb. ile ilgili tutumları din psikolojisi açısından incelenmeye çalı"ılmı"tır. Ara"tırma toplam dört bölümden olu"maktadır. Giri" bölümünde ara"tırmanın konusu, amacı, problemleri, hipotezleri, önemi, ön kabul ve sınırlılıklarından bahsedilmi"tir. Ara"tırmanın ikinci bölümünde, tezin temelini olu"turan kavramsal ve kurumsal çerçeve üzerinde durularak büyü, nazar, fal gibi olgular ile bunların psiko-sosyal yönü tartı"ılmı"tır. Üçüncü bölüm, ara"tırmanın modeli, evren ve örneklemi, katılımcıların nitelikleri, veri toplama araçlarının anlatıldı#ı yöntem bölümünden olu"maktadır. Dördüncü bölümde ise, !stanbul’un çe"itli ilçelerinde ö#renim gören 279 lise ö#rencisine uygulanan anket çalı"masının bulguları ve yorumları yer almaktadır. Keywords : Magic, Witchcraft, Evil Eye, Divination, Magic-Content Movie, Superstition ABSTRACT THE ATT!TUDES OF 14-18 YEAR OLD YOUTH ON MAG!C, EV!LEYE ETC. In this research, we studied the attitudes of teenagers; in terms of psychology of religion for magic, sorcery, evil eye etc. between ages 14-18, which is an important period for formation of human personality. This research is composed of 4 parts. In the introduction chapter, we talked about the subject, purpose, problems, hypothesis, importance, assumptions and restrictions of the research. In the second section of the research, the conceptual and institutional framework which formed the foundation of this thesis was considered and concepts such as magic, evil eye and fortune telling and their psycho-social aspects were discussed. In the third section, the model of the research, the universe and the samplings, the qualifications of the participants and the data collection methods were explained. Finally the fourth section contains the study findings and comments of the surveys applied to the students of 279 high schools at Istanbul's variety of towns.