Duyusal İşlemleme Ölçeği Sınıf Formu'nun Türk çocuklarına uyarlanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLEK KASIM

Danışman: Gülden Uyanık

Özet:

DUYUSAL İŞLEMLEME ÖLÇEĞİ – SINIF FORMU’NUN TÜRK ÇOCUKLARINA UYARLANMASI Bu araştırma, Duyusal İşlemleme Ölçeği Sınıf Formu’nun (Sensory Processing Measure – Main Classroom Form) Türkçeleştirilerek, Türkiye’de yaşayan normal ve farklı gelişen okul çocukları üzerinde geçerlilik - güvenirlik çalışmasının yapılması amacı ile planlanmıştır. Evren ve örneklem grubunu, İstanbul’da bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı random usulü ile seçilmiş devlet okullarının, ilköğretim kademesine devam eden, yaşları 5-12 arasında değişen; dört yüz normal gelişen öğrenci ve Rehberlik ve Araştırma Merkezi’nden (RAM) zihin engelli, otistik ya da down sendromu tanısı alarak okullara yönlendirilmiş iki yüz farklı gelişen öğrenci oluşturmaktadır. Sınıf Form’unun Türkçeleştirilmesinin ardından, otuz hem Türkçe hem İngilizce bilen öğretmene, iki hafta ara ile test-tekrar test uygulanmış ve diller arasında tutarlılık olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada otuz sekiz öğretmen araştırmanın geçerlik güvenirlik çalışması için test-tekrar test uygulanmış ve araştırmanın tutarlı olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonunda çıkan bulgular ölçeğin yurt dışındaki orijinal uygulaması ile karşılaştırılmış, sonuçlarda benzerlik olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Duyusal Entegrasyon, Duyusal İşlemleme, Duyusal Entegrasyon Bozukluğu, Sınıfta yaşanan duyusal problemler, Otizm, Zihinsel Engellilik DUYUSAL İŞLEMLEME ÖLÇEĞİ – SINIF FORMU’NUN TÜRK ÇOCUKLARINA UYARLANMASI Bu araştırma, Duyusal İşlemleme Ölçeği Sınıf Formu’nun (Sensory Processing Measure – Main Classroom Form) Türkçeleştirilerek, Türkiye’de yaşayan normal ve farklı gelişen okul çocukları üzerinde geçerlilik - güvenirlik çalışmasının yapılması amacı ile planlanmıştır. Evren ve örneklem grubunu, İstanbul’da bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı random usulü ile seçilmiş devlet okullarının, ilköğretim kademesine devam eden, yaşları 5-12 arasında değişen; dört yüz normal gelişen öğrenci ve Rehberlik ve Araştırma Merkezi’nden (RAM) zihin engelli, otistik ya da down sendromu tanısı alarak okullara yönlendirilmiş iki yüz farklı gelişen öğrenci oluşturmaktadır. Sınıf Form’unun Türkçeleştirilmesinin ardından, otuz hem Türkçe hem İngilizce bilen öğretmene, iki hafta ara ile test-tekrar test uygulanmış ve diller arasında tutarlılık olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada otuz sekiz öğretmen araştırmanın geçerlik güvenirlik çalışması için test-tekrar test uygulanmış ve araştırmanın tutarlı olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonunda çıkan bulgular ölçeğin yurt dışındaki orijinal uygulaması ile karşılaştırılmış, sonuçlarda benzerlik olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Duyusal Entegrasyon, Duyusal İşlemleme, Duyusal Entegrasyon Bozukluğu, Sınıfta yaşanan duyusal problemler, Otizm, Zihinsel Engellilik