Türkiye'de velilerin din kültürü ve ahlak bilgisi dersinden beklentileri, derse dair eleştirileri ve önerileri- (12. sınıf İstanbul örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selma Eroğlu

Danışman: BANU GÜRER

Özet:

ÖZET TÜRKİYE’DE VELİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNDEN BEKLENTİLERİ, DERSE DAİR ELEŞTİRİLERİ VE ÖNERİLERİ ( 12.SINIF İSTANBUL ÖRNEĞİ) Türkiye’de anayasanın 24. maddesi gereği din kültürü ve ahlak bilgisi ( DKAB) dersi ilk ve orta kademeli okullarda zorunlu olarak okutulmaktadır. Uzun ve sancılı bir sürecin sonunda mevcut konumunu alan dersin, zorunlu hale getirildiği 1982 yılından günümüze derslerin bu konumu bazı kesimler tarafından çeşitli açılardan eleştirilmiştir. Bu çalışma, bahsi geçen eleştiri ve tartışmalardan hareketle, toplumun önemli bir çoğunluğunu oluşturan ebeveynler; yani bu dersi hem kendileri okumuş, hem de çocukları bu dersi okuyan velilerin, DKAB dersi hakkında değerlendirmelerini konu edinmektedir. Bu tez sayesinde öğrenci velilerinin ders hakkındaki görüşü, eleştirileri ve dersten beklentileri akademik bir saha çalışmasıyla tespit edilmek istenmiştir. Bu bağlamda İstanbul ilindeki üç ilçe olan Sancaktepe, Ümraniye ve Kadıköy’deki üç lisede ( Sancaktepe Anadolu Lisesi, Asiye Ağaoğlu Anadolu Lisesi, Mustafa Saffet Anadolu Lisesi) lise son sınıf öğrenci velileri çalışma grubu olarak belirlenmiş, mülakat yöntemi kullanılarak çalışma grubunun ders üzerindeki güncel tartışmalar hakkında görüşü alınmıştır. Çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm olan Giriş’te, çalışmanın problemi yöntemi gibi genel bilgilere yer verilmiştir. İkinci bölümde Türkiye’de genel öğretim içinde din derslerinin serüveni kısaca anlatılmıştır. Üçüncü bölümde DKAB dersi hakkındaki güncel tartışmalara yer verilmiştir. Dördüncü bölümde araştırma bulgularına, ikinci ve üçüncü bölümdeki bilgiler ışığında bu bulguların yorumlanmasına yer verilmiştir. Son bölüm olan beşinci bölümde ise çalışmanın sonuçlarına ve bu sonuçlar doğrultusunda çeşitli önerilere yer verilmiştir. Anahtar Kelimeler: Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersleri, Din Eğitimi, Zorunlu Din Dersleri -------------------- ABSTRACT THE EXPECTATİONS CRİTİCİSMS AND SUGGESTİONS OF PARENTS FROM RELİGİOUS CULTURE AND KNOWLEDGE OF ETHİCS İN TURKEY (12TH GRADE İSTANBUL PROVINCE EXAMPLE) Pursuant to article 24 of the constitution's religious culture and ethics in Turkey (religious education) courses are taught as compulsory in primary and middle schools. The course, which took its current position at the end of a long and painful process, has been criticized from various perspectives by some groups since 1982 when it was made compulsory. This study, based on the criticisms and discussions mentioned above, constitutes a significant majority of the society; that is, both the parents who have read this course themselves and their children are evaluating the DKAB course. Thanks to this thesis, the views, critics and expectations of the students about the course were determined by an academic field study. In this context, the study group of the parents of high school students were determined in three high schools (Sancaktepe Anatolian High School, Asiye Ağaoğlu Anatolian High School, Mustafa Saffet Anatolian High School) in Sancaktepe, Ümraniye and Kadıköy. Using the interview method, the opinions of the working group about the current discussions on the course were obtained. The study consists of five chapters. In the first chapter Introduction, general information such as the problem method of the study is given. In the second part of the adventure of religious instruction in general education in Turkey it was discussed briefly. In the third part, current discussions about DKAB course are given. In the fourth section, the findings of the research and the interpretation of these findings in the light of the information in the second and third sections are given. In the last section, the fifth v section, the results of the study and various suggestions are given in line with these results. Key words: Education of Religion, Religious culture and ethics courses, Compulsory religion courses.