İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin beslenme kavramını öğrenmelerinde aktif öğrenme yöntemlerinin etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HATİCE MERTOĞLU

Danışman: Fatma Şahin

Özet:

İnsanların yaşam tarzına paralel olarak beslenme alışkanlıkları da gün geçtikçe değişmektedir. Günümüzde beslenme sorunlarının önemli nedenlerinden biri de beslenme bilgisinin yetersizliğidir. Bu nedenle küçük yaşlardan itibaren beslenme alışkanlıklarının kazandırılması için öğrencilere verilecek beslenme eğitimi çok önemlidir. İlköğretim 8. sınıfa devam eden öğrencilerinin beslenme kavramını öğrenmelerinde aktif öğrenme yöntemlerinin etkisini amaçlayan bu araştırmada, beslenme eğitiminin önemi üzerinde durulmuş, beslenme eğitimi ile ilgili yapılan çalışmalar incelenmiştir. Araştırma deneysel bir çalışmadır. Deneysel çalışmanın deney-kontrol gruplu ön test-son test modeline uygun olarak düzenlenen bu araştırmanın evrenini İstanbul ili Kadıköy İlçesi Zühtüpaşa Etüt ve Beslenme İlköğretim okulu ve Üsküdar İlçesi Rauf Orbay İlköğretim okullarının 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem ise, bu sınıflar arasından rastgele seçilen toplam 156 öğrenciden oluşmaktadır. Bu çalışmada veriler, ilköğretim Fen Bilgisi müfredatında belirtilen amaç ve hedeflere uygun olarak hazırlanan çoktan seçmeli sorulardan oluşan bilgi-başarı testi, tutum ölçeğinden elde edilmiştir. Uygulamada önce her iki okulun deney ve kontrol gruplarına bilgi-başarı testi ve tutum ölçeği ön-test olarak uygulanmıştır. Daha sonra kontrol gruplarında geleneksel öğretim metodu ile ders işlenirken, deney gruplarında ise aktif öğrenme yöntemlerini (beyin fırtınası, deney, kavram haritası, anlam çözümleme tablosu, hikaye, bulmaca, oyun gibi yöntem ve tekniklerden oluşan) içeren bir program uygulanmıştır. Çalışmanın sonunda bütün gruplara bilgi-başarı testi ve tutum ölçeği son test olarak verilmiştir. On hafta sonra da bilgi-başarı testi tekrar hatırlama testi olarak yapılmıştır. Araştırma verileri amaçlar doğrultusunda t testleri ile değerlendirilmiş ve aşağıdaki sonuçlar elde edilmiştir: İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin dengeli beslenme kavramını öğrenmelerinde aktif öğretim yönteminin etkili olduğu, İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin dengeli beslenme kavramını öğrenmelerinde cinsiyetin etkisinin olmadığı, İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin beslenme konusundaki bilgilerinin kalıcılık düzeylerinde aktif öğretim yönteminin etkili olduğu, Rauf Orbay İlköğretim Okulu 8. sınıf deney grubu öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik olumlu tutum geliştirmelerinde aktif öğretim yönteminin etkili olduğu, Zühtü Paşa İlköğretim okulu 8. sınıf deney grubu öğrencilerinin tutumunun çalışma süresince değişmediği tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen bulgular ışığında ilköğretim kurumlarında verilen fen derslerinin daha verimli hale getirilebilmesi ve fen bilgisi konuları içerisinde beslenme kavramını anlamlı öğrenmeleri için öneriler geliştirilmiştir. "THE EFFECT of ACTIVE LEARNING METHODS ON LEARNING HOW 8th GRADE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS' LEARN NUTRITION CONCEPT" ABSTRACT People' s habits of eating change due to changes in their life standards. One of the most nutrition problem is the lack of knowledge about the subject. Therefore; it is very important to gain right eating habits at the very young ages. In this research study, designed to determine the effect of A.L. Methods on how 8th grade elementary school students learn nutrition concept, the importance of education about nutrition was stressed and related research studies were examined. This is an experimental design. 8th grade students who attend to Zühtü Paşa Elementary School in Kadıköy and Rauf Orbay Elementary School in Üsküdar/ İstanbul, participated in this research study. 156 randomly chosen students from the school mentioned above were research participants. Data were collected via a multiple choice test and an attitude survey. The research desing was pre-test, post-test model with a control and experimental group. Multiple choice test and attitude survey were administered to both control and experimental group prior to study. Then, control group was traditionally instructed whereas active learning methods that include brain storming, experiment, concept map, story and other related techniques were used to instruct experimental group. At the and of the research study multiple choice test nad attitude survey were readministered to research participants. 10 weeks later, the same test and survey were administered for the final time to determine how much research participants' remember the instruction. Data were evaluated with t-test and findings were listed. Active learning methods were effective in learning balanced nutrition concept, Gender is not effective in learning Active learning methods were effective in long term learning, Attitudes towards science have changed in Zühtü Paşa Elementary School whereas there was no change in Rauf Orbay Elementary School. In this research study, recommendations for meaningful understanding about balanced nutrition were listed also.