Çoklu zeka kuramına göre hazırlanmış öğrenme ortamlarının 6. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ESİN SAYDAM

Danışman: Sare Şengül

Özet:

Modern eğitimin amacı olan, kendini tanıyan, bilgiye ulaşmayı ve onu işlemeyi bilen, problem çözme yeteneğine sahip, özgün fikirler üretebilen bireylerin yetiştirilebilmesi için öğrencinin etkin konumda olduğu, öğretmen merkezli değil, öğrenen merkezli, bireysel farklılıkları ve ihtiyaçları temel alan, özgürlükleri kısıtlamaktan çok özgün fikirleri teşvik eden, böylece tüm bireylerin doğuştan sahip olduğu öğrenme enerjisini, okul ortamında kullanılır hale getirecek alternatif öğrenme ortamlarının oluşturulması esastır. Ülkemizde ilköğretimin temel amacı, bireyleri hayata ve üst öğrenime hazırlamaktır. Her ikisi için de etkili "akıl yürütme, eleştirici düşünme ve problem çözme" gerekli zihinsel becerileridir. Bu becerilerin geliştirilmesinde matematik öğretiminin önemli bir yeri vardır. (Baykul, 1999) Çoklu zekâ teorisi; çok kapsamlı bir öğretim modeli ortaya koyarak öğretmenlerin sınıfta daha fazla sayıda öğrenciye ulaşabilmesi için kullandıkları öğretim yöntemlerini gözden geçirmeleri ve öğretimde yöntem zenginliğine gitmeleri hususunda onları zorlamaktadır.(Armstrong,2000) Çalışmanın amacı; okulda çoklu zekâ kuramı doğrultusunda öğrencilerin sahip olduğu kabul edilen farklı zekâ alanları dikkate alınarak düzenlenen öğrenme ortamlarının , ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki başarısını yükseltmeye etkisinin tespit edilmesidir. Araştırma, ön test-son test kontrol gruplu deneme modelindedir. Araştırmanın deneklerini 2003-2004 öğretim yılında, İstanbul Pendik Milli Eğitim Vakfı İlköğretim Okulu'nda 6.sınıfa devam eden ve matematik başarıları, matematik tutumları ve çoklu zeka alanları yönlerinden birbirine denk ve homojen dağılım gösterdikleri kabul edilen iki sınıftaki (6/C ve 6/D) toplam 66 kişi oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında: "Matematik Başarı Ön ve Son Testleri", "Çoklu Zeka Sınıf Gözlem Formu", "Matematik Tutum Ölçeği" ve video kayıtları kullanılmıştır. Deney grubu öğrencileri "Açılar ve Üçgenler" ünitesini, araştırmacı tarafından, öğrencilerin sahip olduğu kabul edilen farklı zekâ alanları dikkate alınarak düzenlenen öğrenme ortamında, çoklu zekâ kuramı doğrultusunda planlanan ders etkinlikleri ile işlerken, kontrol grubu öğrencilerine ise mevcut sınıf ortamında, geleneksel öğretim yöntemi ile öğretim verilmiştir. Araştırma verileri SPSS 11.00 paket programı kullanılarak analiz edilmiş ve şu sonuçlar elde edilmiştir: · Öğrencilerin sahip olduğu kabul edilen farklı zekâ alanları dikkate alınarak düzenlenen öğrenme ortamının, Matematik dersine karşı motivasyon ve tutumları üzerinde önemli etkisi vardır. · Öğrencilerin sahip olduğu kabul edilen farklı zekâ alanları dikkate alınarak düzenlenen öğrenme ortamında, çoklu zekâ kuramı doğrultusunda planlanan ders etkinlikleri ile öğretim sonucu elde edilen başarı, mevcut sınıf ortamında, geleneksel öğretim yöntemi ile verilen öğretim sonucunda elde edilen başarıdan yüksektir. The theory of multiple intelligences proposes a major transformation in the way our schools are run. It suggests that teachers be trained to present their lessons in a wide variety of ways using music, cooperative learning, art activities, role play, multimedia, field trips, inner reflection, and much more. (Armstrong,2000) In this research, it is aimed to instruct "Angles and Triangles" unit to 6th graders in a learning environment that organized according to the "Multiple Intelligences Theory" and to see the effects of the study on 6th graders' mathematics achievement. In the study, the experimental group consists of 30 and control group consists of 36 sixth grade students who were attending to Pendik Milli Eğitim Vakfı İlköğretim Okulu during 2003-2004 academic year. For collecting data; Mathematics Pre-Test, Post-Test and Recall-Test which are prepared by the researcher, "Mathematics Manner Scale" and "Multiple Intelligences Student Observation Form" had been used. The data of the study had been analysed by using SPSS 11.00 and according to findings: · The learning environment that is organized according to the "Multiple Intelligences Theory" effects the students' attitude and motivation against the Maths Lesson in their favour. · The learning environment that organized according to the "Multiple Intelligences Theory" is more effective on students maths achievement than the traditional teaching method.