Türk televizyonlarında 2000-2005 yılları arasında yayınlanan popüler kültür programlarının medyaya


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ekmel Geçer

Danışman: ALİ KÖSE

Özet:

Artan iletişim araçları ve bu sayede gelişen haberleşme olanağı dünyayı adeta küresel bir köy haline dönüştürmüş; zevkler, görüntüler, algılamalar benzeşmeye başlamış; kültürel farklılıklar azalma sürecine girmiştir. Kuşkusuz bunda en büyük pay medya araçlarının en etkilisi olan televizyonun olmuştur. Televizyon kanallarının reyting kapışmalarıyla sunulan dizileri, yarışmaları, reklâmları, kadın ve magazin programları bir vaka olarak Türk toplumunun davranış kalıplarını, genel eğilimlerini yönlendirmektedir. Bu çalışmada; iletişim araçlarının kazandığı yoğunlukla, değişiklik gösteren temel bazı kavramlarla birlikte popüler kültür motifleri taşıyan sözkonusu televizyon programlarının medyaya yansıyış biçimleri psiko-sosyal açıdan değerlendirilmeye çalışılmıştır. Öncelikle Sosyolojinin temel ilgi alanlarından biri olan ve daha çok insan yaşamına dair bilgiler sunan kültür kavramı hakkında kısaca bilgi verilmiştir. Daha sonra kültürün gündelik biçimi olarak ele alınan popüler kültür ve popüler kültürün ilişkili olduğu alanlar; medya, özellikle televizyon ve televizyon programlarının bu kültürün oluşumundaki etkisi, bir akademik çalışmanın sınırları içinde ele alınmıştır. ABSTRACT Increasing communication tools and by means of this developing communication facility have changed the world almost to a globular village; therefore enjoyments, perceptions, images have started to resemble each other and the cultural differences have been in a reduction process. Certainly television has the biggest role in this change. Television programmes that are presented with rating contestations as serials, magazines, advertisements, talk and reality shows canalize Turkish peoples’ attitudes and general tendencies. In this study, some basic concepts -which have change because of increasing communication tools- and media reflections of television programmes (mentioned above) that have popular culture items are tried to be discussed by a psycho-social perspective. At first, culture, one of the main subjects of Sociology and term that gives information about human life, is tried to be explained. Then popular culture, which is called as “daily form of culture”, its related fields and media especially television and the effect of television programmes on popular culture, are examined in borders of an academic study.