Uluslararası girişimci kobilerde e-pazarlama odaklılık ve web sitesi kullanımı : küresel doğan işletmeler üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Burçin Kaplan

Danışman: SERDAR PİRTİNİ

Özet:

ULUSLARARASI GİRİŞİMCİ KOBİLERDE E-PAZARLAMA ODAKLILIK VE WEB SİTESİ KULLANIMI: KÜRESEL DOĞAN İŞLETMELER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA Geçtiğimiz yüzyılda küreselleşmenin çok yoğun olarak etkilediği KOBİ’lerin bir kısmı küreselleşmenin bireyler, işletmeler ve ağlar üzerindeki pozitif etkilerini çok hızlı bir biçimde fırsata çevirmiş ve kısıtlı finansal kaynaklarına rağmen kuruluşlarıyla beraber veya takip eden çok kısa süreler içinde uluslararası faaliyetlerde bulunmaya başlayabilmişlerdir. Bu değişimle hızlı uluslararasılaşan işletmeler literatürde en sık olarak “Küresel Doğan İşletmeler” adıyla anılmaktadır. Bu çalışma ile gelişen teknoloji ve internetin sağladığı imkânlarla çok daha hızlı uluslararasılaşabilen küresel doğan işletmelerin web sitesi kullanımları ile e-pazarlama odaklılıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, çoklu örnek olay araştırma desenine uygun olarak, konuyu aynı çerçeve içinde farklı açılardan incelemeye olanak sağlayacak şekilde farklı yöntemler kullanılarak tasarlanmıştır. Araştırma üç temel aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada Türkiye’de KOBİ’lerin uluslararasılaşması ile ilgili çeşitli kurum ve kuruluşlardan üst düzey yetkililer ile derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. İkinci aşamada küresel doğan işletme profiline uygunluğu filtre sorularla belirlenmiş olan 31 adet işletmenin üst düzey yetkilisi ile mevcut literatür ve ilk mülakatlardan elde edilen verilere uygun olarak hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış form aracılığıyla görüşmeler yapılmış ve daha sonra e-pazarlama odaklılık anketi uygulanmıştır. Üçüncü aşamada ise, ilk iki aşamada elde edilen veriler ışığında oluşturulan kodlama formu ile söz konusu işletmelerin web siteleri, önceden kodlama ile ilgili eğitim verilen iki farklı kodlayıcı tarafından içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma sonunda görüşme çıktıları, e-pazarlama odaklılık anketi ve içerik analizi sonucunda elde edilen bulgular birbirleriyle karşılaştırılmak suretiyle analiz edilmiştir. Çalışma, Türkiye’de uluslararası girişimci niteliğindeki küresel doğan işletmelerin büyük bölümünün basit düzeyde e-pazarlama odaklı olduklarını destekler niteliktedir.​ İncelenen işletmelerin, e-pazarlama odaklılık ve etkin web sitesi kullanımı gerekliliğini zihinsel olarak kabul etmelerine karşılık; e-pazarlama uygulamalarına yönelik alt yapı oluşturma, geliştirme ve uygulamada yeterince aktif davranmadıkları gözlenmiştir. İşletmelerin büyük çoğunluğu belirgin e-pazarlama stratejilerine sahip olmadıkları gibi, bu işletmeler için web siteleri ve ilişkili internet fonksiyonları, çoğunlukla ürün ve işletme bilgilerini aktarmak için kullanılan sınırlı etkileşim araçlarıdır. Anahtar Kelimeler: Küresel Doğan İşletmeler, KOBİ, Uluslararasılaşma, Uluslararası Girişimcilik, Web Sitesi, E-Pazarlama Odaklılık ABSTRACT E-MARKETING ORIENTATION AND WEB SITE USE IN INTERNATIONAL ENTREPRENEURIAL SME’S: A RESEARCH ON THE BORN GLOBAL COMPANIES In the past century globalization has effected the SME’s so intensively. Some of these SME’s were able to turn the impact of the globalization on the individuals, organizations and networks into opportunity rapidly and internationalised from their inception or soon after their inception, despite their limited financial resources. These rapidly internationalised companies are called most often as “Born Global Companies” in the literature. The aim of the study is to investigate the use of websites and e-marketing orientation of the born global companies with the developing technology and the opportunities provided by the internet. The study was designed by using different methods, which will provide the examination of the subject from different perspectives within the same framework in accordance with the multiple case study design. The study consists of three basic stages. In the first stage, in-depth interviews were conducted with senior officials from various institutions and organizations related to the internationalization of SMEs in Turkey.  In the second stage, interviews were conducted with the senior managers/owners of the 31 companies, whose suitability to the profile of the concept of born global company was determined with filter questions and with a semi-structured form appropriate to the existing literature and to the data obtained from the first interviews and then e-marketing orientation survey was implemented. In the third stage, the coding form, which was created in accordance with the obtained data in the first two phases, and the websites of the mentioned companies were subjected to the content analysis by two different previously trained encoders. At the end of study, interview results,  e-marketing orientation survey and the findings of content analysis were analyzed by comparing with each other. The study supports the view that the majority of the born global companies with international entrepreneurial nature are e-marketing oriented in the simple level. Although the investigated companies accepted the necessity of being e-marketing oriented and the use of website philosophically; it was observed that they are not active enough in creating, developing and implementing the infrastructure for e-marketing applications. As the great majority of companies do not have distinct e-marketing strategies, for these companies, web sites and the related internet functions are mostly limited interaction tools used for transferring the product and business information only.​