İş tatmininin örgütsel bağlılık üzerindeki etkisine ilişkin hızlı yemek sektöründe bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞBA ŞEN

Danışman: OLCAY BİGE AŞKUN

Özet:

İŞ TATMİNİNİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIK ÜZERİNDEKİ ETKİSİNE İLİŞKİN HIZLI YEMEK SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA Bu araştırmanın amacı birçok konuda işlenen iş tatmini ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin hızlı yemek sektöründe incelenmesidir. Çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde iş tatmini kavramı, benzer kavramlarla ilişkisi iş tatminini etkileyen faktörler ve son olarak iş tatmini sonuçlarına değinilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde örgütsel bağlılık kavramına yer verilerek, örgütsel bağlılığı etkileyen kişisel ve örgütsel faktörler ele alınmış ve örgütsel bağlılık sonuçları anlatılmıştır. Üçüncü bölümde iş tatmini ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki incelemiştir. Konunun teorik altyapısı verildikten sonra dördüncü bölümde konuyla ilgili bir araştırma yapılmıştır. Araştırma hızlı yemek sektöründe yer alan firmalardan restoran sayısı ve çalışan sayısı açısından en büyüğü olan Burger King firması ile gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda çalışanların iş tatminlerini ölçmek için literatürde en çok kullanılan 2 boyutlu Minnesota İş tatmini ölçeği kullanılmıştır. Örgütsel bağlılığı ölçmede ise Allen ve Meyer’in “Çoklu Örgütsel Bağlılık Modeli” kullanmaya karar verilmiş ve 3 boyutlu bu ölçek kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre yorumlamalar yapılmış ilişkiyi etkileyen sebeplere değinilmiş ve tavsiyeler de bulunulmuştur. A RESEARCH ABOUT JOB SATISFACTION EFFECTS ON ORGANIZATIONAL COMMITMENT IN FAST FOOD SECTOR ABSTRACT The purpose of this study is analysing the connection between job satisfaction and organizational comminment in fast food sector that are explicated in many subjects.Study include 5 part. First part examine the term of job satisfaction, relations of job satisfaction about similar conceptions, the factors that affect job satisfaction and finally the results of job satisfaction. Second part of the study examine the term of organizational commitment and added the individual,organizational factors which effect organizational commitment and the results of organizational commitment. In third part the connection between job satisfaction and organisational commitment is studied. After theoretical infrastructure is explicated, in fourth part, a research is made about the subject. Research is conducted with Burger King which is the fast food sector leader with its number of restaurants and number employees. To estimate the job satisfaction of employees; 2 dimensional Minnesota Job Satisfaction Scale is used which is most widely used in literature. To estimate organizational commitment Allen and Meyer’s "Three-Component Model of Organizational Commitment" is used. Finally comments are made according to the analyses results and mentioned to the causes that affect the connection and suggestions are made.