Fotoğrafta kamu eleştirisi : beton


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Turgay Süsem

Danışman: BÜLENT ÜMİT ERUTKU

Özet:

FOTOĞRAFTA KAMU ELEŞTİRİSİ: BETON Beton isimli eser metin tez çalışması, kamu eleştirisi üzerine kurulmuştur. Kamu ve iktidar kavramlarının incelemesini, toplum ve sanat içerisinde gelişen toplum karşıtı oluşumlar, eylemler ve sanat eserlerinin analiz edilmesi izler. Kamunun tüketim kültürü içinde erimesi ve iktidar ile kamunun bütünleşmesi sonucu ortaya çıkan modern toplumda kamu ile iktidar arasındaki ilişki araştırılır. İktidar kavramı, Gramsci, Althusser ve Foucault’un görüşleri ekseninde irdelenir, Foucault’un “iktidarın kaynağı iktidarlardır” ve “iktidar heryerdedir” önermeleri tezin ana karakterini oluşturur. Baskı aygıtlarıyla beraber işleyen rıza imal eden mekanizmaların yön verdiği modern toplumda, iktidar ve kamu arasındaki çizgi kaybolurken, kültürel hegemonya sayesinde, bireyin iktidarın öznesi haline geldiği görüşü savunulur. Özneleşme sürecine karşı olan bireyin, yeni öznel gerçekliğini yaratma sürecinde iktidara olduğu kadar, topluma karşı fikirlere de ihtiyacı vardır. Çalışma bu nedenle, tarih içerisindeki toplum karşıtı fikir ve eylemlerin izini sürmüş, tarihteki önemli toplum karşıtı pratiklerin, sanat hareketlerinin, sanatçı ve eserlerin analizini yapmaya çalışmıştır. Fotoğraf tarihinde, avangard hareketlerden sonra başlayan eleştirel tutumun, yakın dönem fotoğraf çalışmalarındaki izi sürülerek, toplum eleştirisi içeren fotoğraflar incelenmiştir. Çalışmamızın son bölümünde ise, kamu karşıtlığı fikri çerçevesinde çekilen fotoğraflar ile dijital müdahale yapılarak kurgulanan fotoğraflardan oluşturulan bir sunumu içerir. Söz konusu eserlerdeki amaç, kamuyu, kamu düşüncesini, toplumsal değer yargılarını sorgulamak, eleştirmek ve kamu karşıtlığını sert bir dille ifade etmektir. -------------------- CRITICISM OF THE PUBLIC IN PHOTOGRAPHY: CONCRETE The focus of this study, titled Concrete, is on criticism of the public. Following an examination of the concepts public and power is an analysis of anti-society formations, practices and works of art within the society and art. The relation between public and power is explored in our modern society where the public melts down in a consumption culture, and power and the public become integrated. The concept power is studied on the grounds of the views by Gramsci, Althusser and Foucault. This study is mainly characterised by the following publicments made by Foucault: “The source of power itself is power.” and “Power is everywhere.” We maintain the idea that in our modern society which is driven by mechanisms that work hand in hand with oppression devices and that generate consent, while the border between power and public fades away, the individual becomes a subject of power owing to cultural hegemony. In the process to create his/her new subjective reality, the individual who opposes this subjection process needs ideas not only against power but against the society as well. Our study, therefore, tries to track down anti-society ideas and acts, and to analyse the outstanding anti-society practices, art movements, artists and works of art in history. Photographs with a criticism of society are examined, trying to find in the recent works of photography the indications of the critical approach that emerged following the avant-garde movements. In the last part of our study is a presentation consisting of photographs taken within the frame of anti-public ideas and photographs edited digitally. The purpose of the aforementioned works of art is to question and criticise the public, the idea of public and social value judgements, and to hardly express an anti-public point of view.