Tüketicilerin marka tercihlerine ilişkin tutumlarının belirlenmesinde reklamın rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYLİN TÜRE ORHAN

Danışman: NESİME MELDA CİNMAN

Özet:

Benzer ürünleri ya da hizmetleri diger ürün ya da hizmetlerden ayırt etmek üzere; ya da belirli bir hizmetin sunulması sırasında kullanılan ayırt edici isaret marka olarak tanımlanmaktadır. Sözcükler, sayılar, harfler, sekiller, ürünün sekli veya ambalajı ile bunların birlikte sunulusları yine marka olarak degerlendirilmektedir. Zaman içerisinde marka birçok farklı sekilde tanımlanmıstır. Ancak görünen odur ki tarihsel süreç içerisinde marka, önceleri sadece marka ismi ya da ürünü farklılastıran bir unsur olarak degerlendirilirken, zamanla tüketici-ürün arasındaki bagın giderek önem kazanması ile bünyesinde fayda, deger algısı, tüketici zihnindeki fikir kavramlarını yasatmaya baslamıstır. Reklam, esas itibariyle hedef aldıgı tüketici kitlesi üzerinde belirli bir etki yaratmak ve bu kitlenin düsünme ve alıskanlıklarını etkilemek yoluyla satın almaya yönlendirmek ve isletmenin karlılıgını arttırmak amacını tasır. 'sletmeler açısından reklam; elverisli pazarları bulma konusunda yardımcı olan, isletmenin mallarını rakip isletmenin mallarından farklılastıran, sektöre rakiplerin girisini zorlastıran, isletmenin pazardaki gücünü korumasını saglayan bir etki yaratır. Tüketiciler açısından ise reklam; tüketicinin pazardaki benzer birçok mal ve hizmet arasından seçim yapmasını kolaylastıran, tüketiciyi bilgilendiren, arzu uyandıran ve ikna eden bir etkiye sahiptir. Bu çalısmada öncelikle marka ve reklam kavramları incelenmis, ardından marka ve reklam iliskisi tüketici tutumları çerçevesinde ele alınmıs ve bluejean markası tercihinde reklamların etkisi uygulama ile yapılan arastırma sonuçları degerlendirilmistir. Anahtar Kelimeler: Marka, Reklam, Bluejean, Marka Tercihi. ABSTRACT A brand is a product, service, or concept that is publicly distinguished from other products, services, or concepts so that it can be easily communicated and usually marketed. Words, numbers, letters, forms, form or package of the product and their presentations together, are all evaluated as brand. In time, brand has been defined differently. However, in the beginning brand was evaluated as just brand name or an element which changes the product; later on, as the bond between the consumer and the product, it has involved concepts like utility and value perception. Advertising is defined as the action of calling something to the attention of the public especially by paid announcements, to call public attention by emphasizing desirable qualities so as to arouse a desire to buy or patronize: promote. For companies advertising helps to find convenient markets, to differ the products of the company from the rival companies and to help the Company to protect its strength in the market. For customers advertising has an effect in helping them to make a choice between a great many of likely products and services, informing the customer about the product, making desires about it and persuading to buy. In this study, firstly the concepts of brand and advertisement are analyzed and subsequently the relationship between brand and advertisement are handled in accordance with consumer attitudes and then the effect of advertisements and the results of the applied surveys concerning the Bluejean brand preference are assessed. Keywords: Brand, Advertisement, Bluejean, Brand Preference.