2014 Cumhurbaşkanlığı seçiminin medya analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜLYA GÜNAYDIN

Danışman: YUSUF DEVRAN

Özet:

Medyanın kuşatıcılığının her geçen gün arttığı bu zaman diliminde, kurucu bir dil oluşumu her zamankinden büyük önem kazanmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde araştırmacı haber, söylem ve ideoloji ilişkisi ve medya, ideoloji, siyaset ilişkileri üzerinde durmuştur. Haber oluşumunda ve haber söyleminin belirlenmesinde, medyanın ideolojik tutumu ve siyaset ile geliştirmiş olduğu karşılıklı ilişkinin belirleyiciliği irdelenmiştir. Medyanın gündemi oluşturma kriterleri incelenerek medyanın gündem oluşturma gücü ortaya konmaya çalışılmıştır. Temsil ettiği değerlerden dolayı büyük önem arz eden Cumhurbaşkanlığı makamı, yetkileriyle, cumhurun ve devletin başı olması özelliğiyle değerini her zaman korumuştur. İkinci bölümde araştırmacı, ilk cumhurbaşkanlığı seçiminden günümüze kadar geçen süre içerisinde gerçekleştirilen cumhurbaşkanlığı seçimlerini ve anayasal değişiklikleri kronolojik olarak incelemiştir. Söylem analizi ilgi odağını sosyal ve kültürel bağlam içinde iletişim kuran dil kullanıcılarının oluşturduğu sosyal olaylara çevirir. Üçüncü ve son bölümde cumhuriyet tarihinde bir ilk olan halk oylamasıyla gerçekleştirilen cumhurbaşkanlığı seçiminin belirlenen gazeteler üzerinden medya analizi gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda sosyal ve siyasal hayatımızın şekillendirici unsurlarından cumhurbaşkanlığı seçim dönemleri medyanın ve siyasetin kültürel ve sosyal yapıyı ne şekilde yansıtıp şekillendirdiğinin ölçümlenmesi açısından önemli bir örneklik teşkil etmektedirler. Anahtar Kelimeler: Medya, Haber, Söylem, İdeoloji, Siyaset, Cumhurbaşkanlığı, Cumhurbaşkanlığı Seçimi ABSTRACT This period in which the enveloping of media has day by day increased, a formative language construction has gained more importance than ever. In the first part of their study research reports have focused on discourse and ideological relations and media, as well as ideology and political relationships/relations. In determining the structure/formation of the news itself and its discourse, the decisiveness of the interrelation that the media has developed with its ideological stance and politics have been scrutinized. By investigating the criteria which create the agenda of media, the media’s power of creating the agenda has been tried to put forth. The Presidency which places enormous importance on the values it represents, has always sought to protect the Presidency, its representatives, the public and in particular the head of state. In the second part the researcher has examined, in chronological order, the presidential elections - from the initial/first presidential election to the present day as well as changes in the constitution. Those who use language under the spotlight of social and cultural context translate these into social events. In the third and last parts, for the first time in the history of the republic, a media analysis has been conducted on the specific newspapers that carried the democratically elected presidential election. In this context, the factors that shape our life socially and politically, and during the presidential campaign, the media and the measure of how social structure and political culture in the way it is projected, are of utmost importance. Keywords: Media, News, Discourse, İdeology, Politics, President, Presidential Election