Fen bilimleri dersi maddenin değişimi ünitesinde eğitsel oyunların kullanılmasının 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve derse karşı tutumuna etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SÜLEYMAN CAN

Danışman: Mehtap Yıldırım

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırma, eğitsel oyunlarla desteklenmiş öğretimin ortaokul 5.sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersindeki akademik başarılarına ve derse karşı tutumlarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaca yönelik olarak ortaokul 5. sınıf Fen Bilimleri dersi “Maddenin Değişimi” ünitesi eğitsel oyunlarla desteklenerek işlenmiştir. Bu araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin beraber kullanıldığı karma desenlerden Creswell (2003)‘ün tasarımlarından sıralı açıklayıcı tasarım kullanılmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılı birinci döneminde İstanbul İli Sultanbeyli ilçesinde bulunan MEB’ e bağlı bir devlet okulunda 60 kız ve 60 erkek öğrencilerden oluşan toplam 120 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubunu biri kız öğrencilerden, diğeri erkek öğrencilerden oluşan iki sınıf oluşturmaktadır. Aynı şekilde kontrol grubunu biri kız öğrencilerden, diğeri erkek öğrencilerden oluşan iki sınıf oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak öğrencilerin başarı düzeylerini belirlemek amacıyla “Akademik Başarı Testi” ile öğrencilerin Fen Bilimleri dersine karşı tutumunu belirlemek amacıyla “Tutum Testi” kullanılmıştır. Eğitsel oyunların öğretim programına ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemek amacıyla gönüllü olan 10 erkek, 10 kız toplamda 20 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır Nicel verilerin analizinde Bağımlı Gruplar için t- Testi ve Bağımsız Gruplar için t- Testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanan veriler betimsel analiz ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonrasında verilerin analizi ile deney ve kontrol gruplarının Fen Bilimleri dersi başarısına ve derse karşı tutumuna yönelik deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca eğitsel oyunların hem ders başarısına hem de tutumuna cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Araştırma sonrasında tutum puanları artan ilk on öğrenci ile tutum puanları azalan son on öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler sonucunda, eğitsel oyunlarla desteklenmiş öğretim yönteminin öğrencilerde Fen Bilimleri dersine yönelik tutumlarında artış gözlenmiştir. Eğitsel oyunlar hazırlanırken çocukların hayal dünyaları çok geniş olduğundan, öğrencilerin fikirleri de ele alınarak öğrencilerle birlikte oyunlar tasarlanmalıdır. Böylece hem çocukların istediği oyun tarzlarıyla derse olan tutumları çok daha artış gösterebilir. ABSTRACT In this study, it was done to investigate the effects of the fifth grade students of secondary school on the academic achievements and attitudes towards the lesson by applying MEB planning and teaching methods supported by educational games. In this study, sequential explanatory design was used from the designs of Creswell (2003) from mixed designs in which quantitative and qualitative research methods are used together. The research was carried out with a total of 120 students consisting of 60 girls and 60 boys in a state school connected in the first semester of 2016-2017 academic year. The experimental group consisted of two students, one female student and the other male student. In the same way, the control group consists of two classes, one being female students and the other male students. "Academic Achievement Test" was used in order to determine students 'achievement levels as data collection tools in the research and "Attitude Test" was used to determine students' attitude towards science lessons. Semi-structured interviews were conducted with 20 students, 10 boys and 10 girls, who volunteered to determine the student's views on the curriculum of educational games. In the analysis of the quantitative data, t-Test was used for Dependent Groups and t-Test for Independent Groups. In the analysis of qualitative data, semi-structured interviews and descriptive analyzes were made by posting collected data. After the research, data analysis showed that there was a significant difference in favor of experimental group for experiment and control groups' achievement of science class and attitude toward class. Moreover, there was no significant difference in the educational achievement and the attitude of the educational games according to sex.