İlköğretim okullarında çocukları olan ana babaların eğitim gereksinimlerinin saptanması ve okulların bu gereksinimleri karşılamadaki mevcut durumu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEDA ARIKAN

Danışman: Levent Deniz

Özet:

İLKÖĞRETİM OKULLARINDA ÇOCUKLARI OLAN ANA BABALARIN EĞİTİM GEREKSİNİMLERİNİN SAPTANMASI VE OKULLARIN BU GEREKSİNİMLERİ KARŞILAMADAKİ MEVCUT DURUMU Bu araştırma, ana babaların, çocukları ile ilgili eğitim gereksinimlerinin saptanması ve okulların bu eğitim gereksinimlerini karşılamadaki mevcut durumlarını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmanın evrenini, İstanbul İli Anadolu yakası, Ümraniye ilçesinde resmi ilköğretim okulunda çalışan okul müdürleri, öğretmenler ve öğrenci ana babaları oluşturmaktadır. Örneklem için, İstanbul İli Anadolu Yakasında Ümraniye ilçesinde 17 okul müdürüne, 170 öğretmene ve 680 ana babaya ulaşılmıştır. Veri toplamak amacı ile yönetici, öğretmen ve ana baba anketi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans ve yüzde analizleri yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bazı önemli sonuçlar şunlardır: Ana babaların görüşlerine göre; gereksinim duydukları eğitim konuları arasında verimli ders çalışma yöntemleri (% 77,8) ve çocuklarla sağlıklı iletişim kurma (% 73,9) yer almaktadır. Ana babaların gereksinim duydukları eğitim konularını, okul tarafından karşılanan biçimlerinden daha farklı ortamlarda almak istedikleri tespit edilmiştir. Ana babaların okulda ana baba eğitim programı düzenlenirse katılmak istedikleri (% 67,2) tespit edilmiştir. Veli toplantıları (% 65,8), uzmanların davet edildiği konferans, seminer vb. (% 52,0) ile bilgi almayı çok istedikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin ders saatlerinin yoğun olmasının (% 33,7) ana baba eğitimine yönelmelerini engellediği tespit edilmiştir. Okullardaki idari işlerin yoğunluğunun ve sınıflardaki öğrenci sayısının fazla olmasının (% 58,8) yöneticilerin ana baba eğitimine yönelmesini engellediği görülmüştür. ABSTRACT DETERMİNİNG THE EDUCATİONAL NECESSİTY OF THE PARENTS WHO HAVE CHİLDREN AT PRİMARY SCHOOLS LEVEL AND THE ACTUAL SİTUATİON OF THE SCHOOLS TO COVER THESE NEEDS. The aim in the research, “Determining the educational necessity of the parents who have children at primary schools level and the actual situation of the schools to cover these needs” . The survey adapted to scanning model contains, school managers working in thestate primary schools in Ümraniye in the anatolian side, theachers and students parents. For an illustration, 17 school managers in Ümraniye, 170 teachers and 680 parents used. In the aim of gathering data: Directors Poll, Teachers Poll, Parental Poll. In the process of data decoding, frequency and proportional analysis are used. And some important results of the this research is shown below: In parents opinion: some of the needed subjects of education are methods of effective studying (77.8%) and psychologicly healty way of communication with children (73.9%). It is observed that parents wants the parental education topics that they need in a different environment. It is determined that if there is an parental education program, (% 67,2) they want to participate. Student's parents meetings (65.8%), conferences which experts have been invited (52,0%), are the most wanted subjects that the parents want to get information about. It is observed that the too many working hours block teachers orienting (% 33,7) to the adult education program. Because of the overload of the official works in the schools and the excess number of students in the classrooms schools (% 58,8) couldn’t oriented to the parental education program.