Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EMRAH BİLGİÇ
Danışman: ÖZGÜR ÇAKIR
Özet:KURAL BAZLI VE SOSYOEKONOMİK YAKLAŞIMLA MAĞAZA SEGMENTASYONU: BİR SÜPERMARKET ZİNCİRİNDE UYGULAMA Doktora Tezi i: Bu tez çerçevesinde, Veri Madenciliğinin temel yöntemlerinden olan Kümeleme Analizi ve Birliktelik Kuralları Analizi kullanılarak bir süpermarket zincirine ait mağazalar segmente edilmektedir. Tez çalışması, farklı bölgelerde bulunan mağazaları ve dolayısıyla da milyonlarca farklı müşterilere ulaşabilen perakende zincirlerinin veri tabanlarındaki verileri özellikle pazarlama faaliyetlerinde etkin bir şekilde nasıl kullanabilecekleri konusunda bir katkı sunmayı amaçlamaktadır. Verinin çok hızlı oluştuğu ve çok kolay bir şekilde ulaşılabildiği bu çağda perakende firmaları için gerek mağazalarına ait verilere gerekse de var olan veya var olabilecek müşterilerine ait verilere, Veri Madenciliği sürecini uygulayarak faydalı çıkarsamalarda bulunmak bu çalışmanın temel hedefidir. Bu amaçla bir süpermarketler zinciri firmasına ait mağazalar üzerine araştırma yapılmış olup, Veri Madenciliği yöntemlerinden olan Kümeleme Analizi ile firmanın mağazaları segmente edilmiş, elde edilen segmentler için de pazarlama faaliyetlerinde kullanılabilecek sık satılan ve birlikte satılan ürünlerin tespiti için Birliktelik Kuralları Analizi uygulanmıştır. Anahtar Kelimeler: Veri Madenciliği, Kümeleme Analizi, Birliktelik Kuralları Analizi, Mağaza Segmentasyonu Abstract Of PhD Dissertation: Within the frame of this dissertation a company’s supermarket chain stores will be segmented by Cluster Analysis and Association Rules Analysis which are basic methods of Data Mining. This study aims to give some idea to retail chain companies which have different stores and different customers in different regions, about how to use the data in their databases effectively especially for the marketing efforts. Also the main objective of this thesis is to apply Data Mining process and infer useful information from the data about stores, customers of the stores or potential customers. In this study a research is done on a supermarket company which has chain stores in Istanbul. Cluster Analysis is used for segmenting the stores and then Association Rules Analysis is applied for each segments for marketing efforts. Keywords: Data Mining, Cluster Analysis, Association Rules Analysis, Store Segmentation