Zincir mağazalardaki insert çalışmaları ile tüketicilerin satın alma davranışları arasındaki ilişki ve bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUHARREM MUTLU DOĞRUYOL

Danışman: Serdar Pirtini

Özet:

ZİNCİR MAĞAZALARDAKİ İNSERT ÇALIŞMALARI İLE TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ VE BİR UYGULAMA Bilgi çağının beraberinde getirdiği teknolojinin gelişimi, küreselleşme ve ekonomilerin uluslararalılaşması ile birlikte firmalar, çetin bir rekabetle karşı karşıya kalmıştır. Ürün ve hizmetlerin benzerliği, kar marjlarının düşmesi ve piyasadaki oyuncu sayısının artması bu rekabeti derinleştirmiştir. Buna ilaveten son dönemde hızla artan sms, mail ya da diğer iletişim yollarıyla tüketicilere yapılan bilgi bombardımanları ve promosyon kampanyaları, mevcut pazarlama ve satış artırıcı aktivitelerinin yöntem ve etkisinin sorgulanmasına neden olmuştur. Günümüzde piyasa şartlarında öncü olmak ya da farklılık yaratmak esastır. Bunu başarmanın yollarından biri de pazarlama karmasında yapılacak marjinal değişikliklerdir. Özellikle ilişkisel pazarlama ile uzun soluklu müşteri ilişkileri kurma, yapılan tutundurma çalışmaları ve fiyat politikaları ile rekabetçi olmak gündeme gelmiştir. Rekabetin her geçen gün hızla derinleştiği ve tüketicilerin yoğun bir şekilde yer aldığı sektörlerden biri şüphesiz perakendeciliktir. Her geçen gün bu alanda satın almaların ve mağaza açılışlarının hızla artması, organize perakendenin payını büyütmekte ve oyunun kurallarını değiştirmektedir. Bu değişiklikler özellikle de perakendeci firmaların sundukları mağaza içi ve alışveriş sonrası hizmetler, perakende formatlarına has sundukları avantajlar ve satış tutundurma çalışmalarında daha fazla görülmektedir. Bu tezde organize perakende sektörünün en önemli payına sahip zincir mağazaların yapmış olduğu satış tutundurma çalışmalarından biri olan İnsert aktivitelerinin ne olduğu, nasıl uygulandığı, tüketiciler tarafından algısı ve satın alma davranışları ile ilişkisi araştırılarak anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Zincir Mağazalar, Satış Tutundurma, İnsert, Tüketici Davranışları, Organize Perakende ABSTRACT THE RELATIONSHIP BETWEEN THE INSERT ACTIVITIES IN CHAIN STORES AND CONSUMERS BEHAVIOUR AND AN APPLICATION Companies encounter a fiercely competitive market due to the technological innovations in the age of information, globalization and internationalization of the economies. Similarity of the products and services, low profit margins and increasing number of players in the market even worsen the situation. In addition to this, popular notification methods such as sms and emails or promotion campaigns put traditional marketing and business development activities under discussion once again. Being a pioneer or making a difference in the market is essential. Another way of achieving in the competitive market is marginal changes in the marketing mix. Especially, relationship marketing recognizes the long term value to the firm of keeping customers, promotion activities and price strategies as a tool of creating competitive advantage. Retail industry is one of the most competitive industries. Everyday mergers and acquisitions and increase in the number of new stores results in a greater market share of the organized retailing and changes the rules of the game. These changes took place mostly in in-store marketing, after sales services and promotion activities. In this thesis, insert activities which are one of the promotion activities of the biggest chain stores in the organized retail industry were researched. Questions like what are insert activities, how are they applied, how they are perceived by the consumer and how effective they are on consumption behavior tried to be answered and associated by the survey. Key Words: Chain stores, sales promotion, insert, consumer behavior, organized retailing