Ortaöğretim coğrafya derslerinde tekrar stratejisinin kullanımı ve öğrenci başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EŞREF ŞENSOY

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Bu çalışmanın amacı, tekrar stratejisinin ortaöğretim coğrafya derslerinde kullanımı ve akademik başarıya etkisini incelemektedir. İncelemede tekrar stratejisinin kullanımında; cinsiyetin, kendisine ait odanın bulunmasının, anne ve babasının eğitim durumlarının etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma 2007-2008 öğretim yılında Fatih ilçesi İstanbul Cağaloğlu Anadolu Lisesinde 9-A ve 9-B sınıfında okuyan 50 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Her iki sınıfa da ön-test uygulanmış, aralarında belirgin bir fark olmadığı görüldükten sonra 9-A sınıfı Deney Grubu 9-B sınıfı ise Kontrol Grubu olarak belirlenmiş ve her iki sınıfa da Tutum Ölçer testi uygulanmıştır. Deney Grubuna sistemli bir şekilde tekrar stratejisi uygulanırken Kontrol Grubuna herhangi bir telkinde bulunulmamıştır. Ünite bitiminde her iki gruba da son-test uygulanmıştır. Aradan geçen dört hafta sonra hatırlama testi yapıldıktan sonra şu sonuçlar çıkmıştır. • Tekrar stratejisi düzenli ve sistemli bir şekilde uygulandığı zaman akademik başarı artmaktadır. • Bu strateji en az uygulanan stratejidir. Kız öğrenciler erkek öğrencilere oranla daha fazla bu stratejiyi uygulamaktadır. • Anne ve babanın eğitim düzeyi arttıkça stratejinin uygulanma oranı da artmaktadır. • “Önemli yerleri not etme” ve “önemli yerlerin altını çizme” stratejisi daha çok kız öğrenciler tarafından uygulanmaktadır. • Konunun ini çıkarma stratejisi erkek öğrenciler ve annesi lise mezunu olan öğrenciler tarafında uygulanmaktadır. • Yüksek sesle okuma stratejisi ise odalarında tek başına kalanlar uygulayabilmektedir. • “Bilinmeyen kelimeleri yuvarlak içerisine alma” ve “önemli yerlere yıldız işareti koyma” en çok uygulanan strateji olarak karşımıza çıkmaktadır. • Diğer stratejiler çok fazla uygulanmamaktadır. Bu çalışmanın sonunda getirilen öneriler daha sonraki çalışmalara yarar sağlaması umulmaktadır. ABSTRACT The aim of this work is to look through the usage of recycling strategy in geography lesson at high school and its influence on academic success of the students. In the observation it is investigated that if there are influences of sex, having ones's own room and education of students' parents. The observation was done with fifty students attending 9-A and 9-B classes at Istanbul Cağaloğlu Anatolian High School between 2007-2008. Pre-test was carried out at both of the classes, after figuring out that both classes are approximately at the same level the classes are designated as a Contol Group (9-A) and Experimental Group (9-B), after that Attitude Measurement Test was carried out for both of the groups. For Experimental Group recycling strategy is used systematically but for the other group nothing is inspired. At the end of the unit Final Test was done for both of the groups. Four weeks passed and Reminding test was done and the results of the test are; * Academis success increases when the recycling strategy is used orderly and systematically. * This is the least used strategy. Females use it more than males. * The educational level of the of the parents and the usage of the strategy are directly propotional. * "Noting down the important things" and "Underlining" are used more by females. * Summarising is used by male students whose mothers were graduated from high school. * Reading aloud strategy is used by the ones who is staying on their own's room. * "Circling the unknown words" and "marking the significant parts" are the most used strategies * Other strategies are not used too much. It is hoped that the produced ideas will be useful for further studies.