Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YUSUF SAVAŞ
Danışman: Mehtap Yıldırım
Özet:
Eğitimde başarılı olan ülkelerdeki yerel yönetimlerin, eğitim hizmetlerinde ülkemize göre daha aktif rol aldığı araştırma sonuçlarına yansımıştır. Söz konusu yerelleşme politikaları sonucu; merkezi yönetimin eğitim hizmetleri ile ilgili bazı sorumluluklarını yerel yönetimlere devreden uygulamalar görülmektedir. Eğitim hizmetlerinin yerelleşmesi ile birlikte yönetim, mali kaynak, müfredat ve personel ile ilgili yaşanan sorunların çözülmesi ve öğrencilere daha kaliteli bir eğitim hizmeti sunabilmek hedeflenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile yürütülen bu çalışma, Türkiye'de ve gelişmiş ülkelerde yerel yönetimlerin eğitim alanındaki yetki, görev ve sorumlulukları ile uygulamalarını inceleyerek ve yerel yöneticilerin eğitim hizmetlerindeki yerel yönetimlerin rolüne ilişkin görüşlerini analiz ederek ülkemizdeki yerel yönetimlerin eğitim hizmetlerindeki rolü ile ilgili bir model geliştirmek amacıyla yapılmıştır. "Türkiye'deki yerel yönetimlerin eğitim alanındaki rolü nasıl olmalıdır?" sorusu kapsamında; her bir ülkedeki (Türkiye, Fransa, İtalya, İngiltere) yerel yönetim sistemleri genel çerçevede incelenmiştir. İstanbul ilindeki altı belediye (Beşiktaş, Kadıköy, Üsküdar, Ümraniye, Çekmeköy ilçelerindeki belediyeler ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi) ile Fransa, İtalya ve İngiltere 'deki yerel yönetimlerin (Paris, Roma, Londra Belediyeleri) genel olarak eğitim alanında, özelde de fen bilimleri alanında yürüttüğü faaliyet ve projeler detaylı olarak analiz edilmiştir. Yerel eğitim yöneticileri (okul ve belediye eğitim yöneticileri) ile araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu aracılığıyla yerel yönetimlerin eğitim hizmetlerindeki rolüne ilişkin görüşmeler yapılmıştır. Tüm bulgular analiz edilerek ülkemizdeki belediyelerin eğitim alanındaki rolüne ilişkin bir model önerisi geliştirilmiştir. Belediyelerin mevcut durumda sunduğu eğitim hizmetlerini MEB koordinasyonunda hazırlanacak bir yönetmelik çerçevesinde nitelikli olarak sunabileceği değerlendirilmiştir. Etkili iletişim, hesap verilebilirlik ve şeffaflık, sürdürülebilirlik, çeşitlilik, erişilebilirlik, sistematiklik, etkin paydaş ve uzman iş birliği, objektif değerlendirme ilkeleri ve hizmet standartları çerçevesinde yürütülecek kaliteli belediye eğitim hizmetlerinin, örgün eğitim hizmetlerini de olumlu etkileyeceği belirlenmiştir. Belediyelerin etkili, bilimsel informal eğitim ortamlarının oluşturulmasında, yaygınlaştırılmasında ve söz konusu ortamlardaki eğitim faaliyetlerinin sürdürülebilirliğinin sağlanmasında aktif olarak rol alabilmesinin teşvik edilmesi araştırma önerileri arasında yer almaktadır.