Teknolojik pedagojik alan bilgisi çerçevesinde önerilen eğitim programı sürecinde öğretmen adaylarının şekillendirici ölçme ve değerlendirme bilgi ve becerilerinin gelişiminin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RAMAZAN UĞURLU

Danışman: HATİCE AKKOÇ

Özet:

TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÇERÇEVESİNDE ÖNERİLEN EĞİTİM PROGRAMI SÜRECİNDE ÖĞRETMEN ADAYLARININ ŞEKİLLENDİRİCİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME BİLGİ VE BECERİLERİNİN GELİŞİMİNİN İNCELENMESİ Yapılan araştırmalar şekillendirici ölçme-değerlendirmenin öğrenmeye olumlu katkılarının olduğunu ancak öğretmenler tarafından kullanılmadığını göstermiştir. Yeniden tanımlanan öğretmen yeterlilikleri öğretmenlere teknolojiyi derslerine eklemleme görevi vermektedir. Matematik öğretmeni adaylarının şekillendirici ölçme-değerlendirmeyi kullanacak ve ölçme-değerlendirme sürecine teknolojiyi eklemleyebilecek şekilde yetiştirilmesi gerekmektedir. Bu amaçla TÜBİTAK projesi kapsamında, öğretmen adaylarını teknolojik pedagojik alan bilgisi çerçevesinde günün gereklerine göre yetiştirmeyi hedefleyen bir dizi çalıştay hazırlanmıştır. Bu çalışmada çalıştaylar boyunca öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme alanında gözlenen gelişimlerin ortaya konması hedeflenmiştir. Bu amaçla öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinin ortaya konması amacıyla hazırlanan anket çalıştaylardan önce ve sonra 40 öğretmen adayına uygulanmıştır. Ayrıca 10 öğretmen adayına çalıştaylardan önce ve sonra ders planı hazırlatılmış, hazırlanan ders planları hakkında yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Son olarak bu 10 adaya her bir çalıştaydan sonra mikro öğretimler icra ettirilmiştir. Elde edilen veriler nitel veri analizi yöntemleriyle analiz edilmiştir. Sonuç olarak tüm adaylarda ölçme ve değerlendirme özellikle de şekillendirici ölçme ve değerlendirme konusunda büyük gelişim gözlenmiştir. Çalıştaylardan önce ölçme ve değerlendirmeyi sadece tamamlayıcı amaçlarla işe koşan adayların, ilk çalıştaydan sonra şekillendirici amaçla kullanımı daha çok tercih ettiği, son çalıştaydan sonra ise her ikisini de kendi amacına uygun olarak kullanmaya çalıştığı, ders uygulamalarında şekillendirici değerlendirmeyi uygulamaya büyük önem verdikleri gözlenmiştir. Buna ek olarak teknolojinin devreye girdiği durumlarda adayların ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını yeni duruma uydurmak için çaba sarf ettikleri de görülmektedir. Sonuç olarak çalıştayların geliştirilmesi gereken yönleri de belirlenmiş ve gerekli tedbirler alınmıştır. ABSTRACT INVESTIGATING THE DEVELOPMENT OF PROSPECTIVE MATHEMATICS TEACHER’S KNOWLEDGE AND SKILLS OF FORMATIVE ASSESSMENT THROUGH A PROGRAM PROPOSED USING TECHNOLOGICAL PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE FRAMEWORK Researches demonstrates that formative assessment can significantly contribute to learning but not used by the teachers. Recently defined teacher proficiencies requires teachers to integrate technology into their lessons. Therefore, prospective mathematics teachers should be prepared to use formative assessment techniques and integrate technology into assessment. For this purpose workshops are prepared aiming to develop prospective teachers’ technological pedagogical content knowledge. The aim of this study is to investigate the development of propective teachers with regard to assessment. 40 candidates are involved in the study. 10 candidates were selected for qualitative analysis. First, a survey was given before and after the workshops to find out whether there was a difference in their pedagogical knowledge. They were asked to prepare lesson plans and semi-structured interviews were carried out. Then these 10 candidates carried out micro teachings. The data were analyzed qualitatively. Results indicated significant improvements in prospective teachers’ assessment skills. Before the workshops, candidates used assessment for summative purposes whereas they used assessment formatively after first workshop. After the second workshop they started to use both summative and formative assessment in accordance with their purposes. It was observed that the candidates paid attention to using formative assessment during their courses. In addition, they try to adopt their assessment techniques to tehcnologically enhanced instruction. Finally the limitations of the workshops were identified and proposals were made to improve them.