17. yüzyıl Hollanda resminde sembol kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELİSSA MELEK EZGİ YÜCEL

Danışman: TAYFUN AKKAYA

Özet:

Tezimin birinci bölümünde, problem, amaç, araştırma yöntemi, verilerin toplanıp çözümlenmesinden söz ettim.İkinci bölümde ilk olarak sembolün tanımına ve tarih içinde kullanımına değindim. Bununla sembolün ilk kez ne zaman ve nasıl oluştuğundan, hangi uygarlıklarda nasıl farklılıklar gösterdiğinden söz ettim. Sonrasında 17. yüzyıl Hollanda resim sanatından söz ederek buradaki sembol kullanımına küçük örneklemelerde bulundum. Bununla birlikte Avrupa resim sanatına genel anlamda değinerek 17. yüzyıl Avrupa ve Hollanda sanat ortamlarının bilgisinden önce okuyucuyu bilgilendirmeyi amaçladım. Üçüncü bölümde ise, on yedinci yüzyıl Avrupa sanatı ve Hollanda sanat ortamlarını inceledim. Bunu yapmaktaki amacım seçilmiş resim örneklerini verirken, onların yapılış sürecindeki ortamın değerlendirilip algılanabilmesine yardımcı olmaktır. Tezimin konusunun ana unsuru olan 17.yüzyıl Hollanda'sının resim sanatını ve onu etkileyen koşulları da inceleyerek sadece sembollerin değil, dönemin sanat ortamının açıklamasını da yapmış oldum. Dördüncü bölümde ise 17.yüzyıl Hollandalı önemli ressamlarının seçmiş olduğum resimlerinden örnekler vererek, bu resimlerdeki sembol kullanımlarını inceledim. Resimleri E. Panowsky'nin yöntemiyle inceleyip, sembollerin kullanımlarını ve anlamlarını anlaşılır bir dille ifade ettim. (Tüm bu yapıtlarda kullanılan sembolik anlatımları anlamlarıyla açıkladım.) Son bölümde ise sembol kullanımının resim sanatına getirmiş olduğu etkiyi ele aldım. Resim sanatını anlayabilmenin bir diğer yolunun resmin içinde kullanılan sembolik anlamları okuyabilmekle mümkün olunabileceğinin önemi üzerinde durarak tezimi sonuçlandırdım. ABSTRACT In the first and second part of this work, the description of the symbol and its use during history is given. Depending on this, we learn when and how the use of symbol is firstly appeared and how it differed from in different civilizations. After these, mentioning art of Dutch painting in 17th century, given some examples regarding the use of symbol. The reader, however, before the information of fields of European and Dutch art, by mentioning art of European painting is also informationed.In the third part, the field of European and Dutch art is observed. The aim for doing this is while giving the examples of chosen paintings, to help the environment along their producing to be understood well. In the fourth part, by giving some examples of paintings produced by important Dutch painters in 17th century, the use of symbols in these are observed. The paintings are observed by E. Panowsky's method and the use and the meaning of symbols evidently stated. Finally in the last part of the work, the influence of the use of symbol to the art of painting is discussed. The other way for comprending the art of painting is possible by understanding symbolic meaning used in paintings.