ERGENLERDE DİNDARLIK, DEĞERLER, İNTERNET BAĞIMLILIĞI VE HAYAT MEMNUNİYETİ İLİŞKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BETÜL ACAT

Danışman: ALİ AYTEN

Özet:

Bu araştırmanın amacı ergenlerin dindarlık, değerlere yatkınlık, internet bağımlılığı ve hayat memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişki ve etkileşimi incelemektir. Ayrıca bu değişkenlerin cinsiyet, okul türü, ekonomik durum ve ikamet durumu gibi demografik özellikler tarafından farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubu, 2017 yılında Ekim- Kasım aylarında İstanbul ilinin farklı ortaöğretim kurumlarında eğitim görmekte olan 236 erkek ve 235 kız olmak üzere toplam 471 ergenden oluşmaktadır. Araştırma verileri anket tekniğiyle toplanmış ve anket formunda Kişisel Bilgi Formunun yanında Dindarlık Ölçeği, Etik Değerlere Yatkınlık Ölçeği, Young İnternet Bağımlılık Testi- Kısa Formu ve Hayat Memnuniyet Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda dindarlık ile değerler ve hayat memnuniyeti değişkenleri arasında pozitif yönde anlamlı; internet bağımlılığı ile değerler ve hayat memnuniyeti arasında ise negatif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca değişkenler ile demografik özellikler arasında da anlamlı ilişkiler tespit edilmiş, bulgular yorumlanmış ve gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur. -------------------- The aim of this study is to examine the relationship and interaction between adolescents ' religiosity, tendency to moral values, internet addiction and life satisfaction levels. Furthermore, it is to determine whether these variables differ by demographic characteristics such as gender, school type, economic status and residence status. The participants of the study consisted of 471 adolescents, 236 males and 235 females, who are receiving their education in different secondary schools of Istanbul province through October - November in 2017. Research data were collected by questionnaire method. In the questionnaire form, besides Personal Information Form, Religiosity Scale, Sensitivity to Ethical Values Scale, Young Internet Addiction Test - Short Form, and Life Satisfaction Scale were used. The findings of thre research indicated that there was a positive correlation between religiosity, moral values and life satisfaction variables, and a negative correlation between internet addiction and moral values and life satisfaction. In addition, significant correlations between variables and demographic characteristics were found, the findings were interpreted and suggestions were made for future studies.