Yerel yönetimlerde halkla ilişkiler faaliyetleri ve bir uygulama (Çanakkale Belediyesi örneği)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mustafa Karadeniz

Danışman: MEHMET TIĞLI

Özet:

Halkla ilişkiler, bir kuruluşun ya da bir organizasyonun hitap ettiği hedef kitle ile sağlıklı ve karşılıklı anlayışa dayanan bir iletişimi sağlamak adına sarf edilen çabalar, uygulanan programlar ve yapılan planları kapsayan bir süreçtir. Halkla ilişkiler kullanıldığı yere ve ilgilendiği hedef kitlelere göre farklılıklar göstermektedir. (Kurum içi, kurum dışı, finansal, sanayide ve pazarlamada halkla ilişkiler gibi.) Halkla ilişkilerin amacına ulaşabilmesi için hukuk, ekonomi, psikoloji ve sosyoloji gibi bilim dallarıyla beraber çalışması gerekmektedir. Örgütlerin halkla ilişkilere verdikleri önem halkla ilişkiler biriminin örgütün yapısı içindeki pozisyonuyla doğrudan ilgilidir. Halkla ilişkilere önem veren bir kuruluşta halkla ilişkiler sorumlusu direk olarak üst yönetime bağlı olmalıdır. Halkla ilişkilerin yoğun olarak kullanıldığı kurumlardan bir tanesi kamu kuruluşlarıdır. Bu kurumlar arasında halka en yakın kuruluş olan yerel yönetimlerin bu özelliklerinden dolayı halkla ilişkilere ayrı bir önem vermeleri gereklidir. Yeniden seçilme kaygısı olan bu yönetimler halkın istek ve arzularını öğrenmek, dilek ve şikâyetlerinden haberdar olmak için halkla ilişkiler faaliyetlerine başvururlar. Yerel yönetimler ayrıca gerçekleştirdikleri veya gerçekleştirecekleri aktiviteleri halka duyurmak için de halkla ilişkiler faaliyetlerine ihtiyaç duyarlar. Bununla beraber yerel yönetimlerin başaramadıkları sorunları da halka sebepleriyle anlatması halkla ilişkiler faaliyetleri kapsamındadır. Tez kapsamında Çanakkale Belediyesi Halkla İlişkiler Birimi Sorumlusu ile yapılan yüz yüze görüşmede Çanakkale Belediyesi’nin halkla ilişkiler faaliyetleri hakkında sorular sorulmuştur. Daha sonra alınan cevaplar doğrultusunda anket soruları hazırlanmış ve bu sorular Çanakkale halkına yöneltilmiştir. Bu sayede belediyenin halkla ilişkiler konusunda kendisini nasıl gördüğü ve bundan daha önemlisi halkın bu konuda belediyeyi nasıl algıladığı öğrenilmiştir. ABSTRACT Public relations is a process which contains efforts, followed programs and applied plans to prove an interactive communication with target masses. Public relations shows differences based on sorts of place and target masses. (Company external, internal, financial, industry and marketing public relations…etc) Public relations needs to be work with sciences such as jurisprudence, economi, psychology, sociology…etc. The importance of public relations for a company can be measured by position of public relations unit in company configuration. In a company which attach sufficent importance to public relations, the person ,who is in charge of public relations, should be directly connected with top managers. One of the corporation which use public relations is public organizations. Local governments that are closest organization between these organizations, should show attach importance in a different and intensive way. These governments, which have worry about reelected, apply public relations activity to learn public’s requests and complaints. Furthermore, local governments need public relations to announce their activities which have been made or will be made. Besides, explaing the problems with reasons that the governments can not solve is in public relations activity. In face to face interview with Çanakkale Municipality Public Relations Unit Responsible, the questions about municipality’s public relations activitiy have been asked. After that, according to answers, questionnaire has been prepared and these questions have been asked to Çanakkale public. Regarding to answers, how municipality evaluates itself for public relations and how Çanakkale public evaluates municipality for public relations have been found out.