Kuru yük deniz taşımacılılığında karşılaşılan sorunlar ve Türkiye – Hazar Denizi Hattı örneğinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Giuzal Aisarova

Danışman: MEHMET MELEMEN

Özet:

Dünya ticaret hacmine paralel olarak artan ülkemiz dış ticaret hacmi denizcilik sektörümüzü daha da önemli bir yere oturtmaktadır. Çalışmamda dünyada ve ülkemizdeki ekonomik gelişmeler ve bu gelişmelerin deniz ticaretine etkileri ile ülkemiz deniz ticaretinin son yıllardaki değişimi ve gelişimi incelenerek dünyadaki konumu tespit edilmeye çalışılmıştır. Proje taşımacılığı, özellikle ağır, havaleli, hacimli (fazla uzun, fazla geniş veya fazla yüksek) yani gabari dışı eşyaların taşınmasında kullanılır. Bu tip eşyalar genellikle Kamu / özel sektör fabrika, rafineri, madencilik, enerji, inşaat vb. altyapı yatırımlarında gerekli olan malzemeler, cihazlar veya donanımlardır. Bu tez çalışmasının amacı denizyolu taşımacılığı ve proje taşımacılığı konusunda bilgi sağlamak. Teorik kısmında denizyolu taşımacılığı, proje taşımacılığı, istatistikler hakkında genel bir bilgi verilecek, süreçlerin tanımı yapılıp Türkiye – Hazar Denizi hattı ile ilişkisi aktarılacaktır. Çalışmanın uygulama kısmında ise Türkiye – Hazar Denizi hattında proje taşımacılığı yapan şirketi örnek alarak yol haritası anlatılacak, sorunlar ve çözümler değerlendirilecektir. Çalışmamızın Türk denizcilik sektörüne ve ilgililere faydalı olması umudu ve dileğiyle... ABSTRACT The growing of foreign trade of our country in paralel with the world trade volume puts an important place in our maritime sectore. In this study it was tried to determine developement of our country in maritime in recent years and its place in the world by examining economic development in our country and around the world and the effects of these developments on maritime trade. Project transportation is used especially for the out of loading gauge cargoes which are extra long, extra large or extra high. This kind of cargoes are generally materials, devices or equipments which are necessary for the intrastructure investments such as factories, refineries, mining, energy or constructioncompanies in either public owned and private ones. The aim of this study is to provide information on the seaborne transportation and project transportation. In theoretical part will be given an overview of seaborne transport, project transportation and statistics, by definition of the operation precess the study will be associated with Turkey – Caspean sea line. In the application part of the study Turkey – Caspean Sea line will be explained by taking an example of the company that realizes project transportation through this line. Problems and solutions will be evaluated. Hope and wish this study to be useful to Turkey maritime industry and other concerned sectors…