Reklam fotoğrafçılığı ve yaratıcılık


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Semra Uygun

Danışman: KIVANÇ NAZLIM TÜZEL URALTAŞ

Özet:

TEZ İ Günümüzün rekabet halindeki pazarlama ortamında reklamcılar, bir ürün veya bir hizmeti tanıtmak ve satmak işlevini yerine getirmek için yeni ve yaratıcı arayışlar içine girmişlerdir. Bu amaçla reklam, hem inandırıcılığı hem de etkileyiciliği nedeniyle fotoğrafı tercih eder. Bu tez çalışmasında, bir reklam fotoğrafçısının aynı zamanda bir fotoğraf sanatçısı olduğu gerçeğinden hareketle fotoğrafçının reklam çalışmaları esnasında yaratıcılığını ne kadar ortaya koyabildiği araştırılmıştır. Tüm sanatçılar gibi fotoğraf sanatçısı da özgür yaratma eylemi içinde olan kişidir. Hayal gücünü ve yaratıcılığını fotoğrafın yapısal ve teknik öğelerini kullanarak hayata geçirir. Fotoğrafçı o fotoğrafa yorumunu katar. Bir reklam fotoğrafçısı da bir fotoğraf sanatçısıdır. Ancak reklam için fotoğraf çektiğinde ortada bir hizmet söz konusu olduğu için sanatçının amaçları değişir. Bir reklam fotoğrafçısı, reklamın tasarım aşamasının ardından, en son devreye giren kişidir. Zaten var olan bir fikri, fotoğrafın öğelerinin yardımıyla doğru ve etkileyici olarak ortaya koyar. Bir reklam fikrinin sunumunu yapar. Burada reklam fotoğrafçısına düşen görev ışık değerleri ve teknik kalite olarak o reklam fikrine katkıda bulunmaktır. Bir reklam fotoğrafçısının reklam fotoğrafına kattığı yorum bu şekildedir. Bu tez çalışmasındaki tüm incelemeler sonrasında bir reklam fotoğrafçısının bir sanat fotoğrafçısı olarak ortaya koyduğu yaratıcılığın ancak küçük bir kısmını bir reklam için ortaya koyduğu sonucu elde edildi. Bir reklam fotoğrafçısının yaratıcılığı reklam fotoğrafının içeriğine dahil olmadan, fotoğrafın yapısal öğelerini kullanması şeklinde ortaya çıkar. Bu sınırlı bir yaratımdır fakat fotoğrafçının, kendisine çizilen sınırlar dahilinde fotoğraf tekniklerini dilediği gibi kullanma yetkisi vardır. ABSTRACT Today, advertisers search for new and creativity ideas to present and sell services, products..etc. Because of this advertisement prefers to convincing and affective photography. In this thesis project we research into how a photographer use his or her creativity for advertisements. Because we know an advertisement photographer is a photography artist at the same time. A photography artist is a free creator like the other artists. He or she uses constitutional elements of phototagraphy so he or she realizes his or her imaginary and abilities. The photographer add his or her angle to the photograph that is taken by him or her. An advertisement photographer is an artist too but when he or she takes photograph for advertisement, targets are changed. An advertisement photographer joins advertisement creation at the end. He or she exhibits the existential idea of advertisement with the constitutional elements of phototagraphy. He or she represents idea of the advertisement. Here advertisement photographer’s mission is conduce to idea of the advertisement with light prices and technical quality. That’s the commnet of the advertisement photographer. In this thesis Project we saw that an advertisement photographer uses little part of the his or her abilities and creativities for advertisements. He or she doesn’t join content of the advertisement. This is a limited creativity. But the photographer uses his or her creativity frame of the limits.