Mali alan


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Maliye Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERDEM YAVUZ

Danışman: MUSTAFA ÇELEN

Özet:

Anahtar Kelimeler : Mali Alan, Mali Sürdürülebilirlik, İhtiyat Akçesi, Kamu Borçlanma Limiti, Kamu Kesimi Bilançosu MALİ ALAN Mali alanı kamu net borç stoku ile kamu borçlanma limiti arasındaki fark olarak ifade etmek mümkündür. Mali alan kriz, doğal afet, savaş vb. olağanüstü durumlara karşı kamu bütçesinin esnekliğini artırabilmektedir. Bu yönüyle konjonktürel istikrarsızlıkların giderilmesinde ekonomi yönetimine hareket kabiliyeti sağlayabilmektedir. Bütçenin yükseliş dönemlerinde alınacak önlemlerle mali alan oluşturulması ve gerektiğinde bu bütçe odasının kullanılması mali sürdürülebilirlik açısından önemlidir. Mali alan oluşturma yöntemleri arasında; kamu gelirlerinin artırılması, harcama önceliklerinin belirlenmesi, kamu-özel işbirliği modellerinden yararlanılması, borç yönetiminde etkinliğin artırılması, dış yardımlara başvurulması, senyoraj geliri oluşturulması ve sürdürülebilir ekonomik kalkınmanın sağlanması yer almaktadır. Söz konusu yöntemlerin birbirleri ile ikame veya tamamlayıcılık özellikleri bulunabilmektedir. Bu nedenle hangi yöntem veya yöntemlerin benimseneceği, ekonominin yapısına ve konjonktüre göre değişebilmektedir. Keywords: Fiscal Space, Fiscal Sustainability, Reserve Fund, Public Debt Limit, Public Sector Balance Sheet. ABSTRACT FISCAL SPACE Fiscal space is the difference between the current level of public debt and the debt limit. Fiscal space affords flexibility to the public budget against extraordinary risks like crises, natural disasters and wars. It provides the ability for the economy managemant to eliminate the cyclical instabilities. In addition, the fiscal space creates some budget rooms for the fiscal sustainability. There are different ways in which a government can create such fiscal space. These are; to raise of public sector revenues, to redefine of priorities for public sector spending, to profit of public-private partnerships, to gain effectiveness public debt management, to get access to advantage of foreign aids, to create seigniorage incomes and to provide sustainable economic development. Among the methods used to create fiscal space can be observed to complementary and substitution relations. Also the methods can be adopted to the structure of the economy and the conjecture.