Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hatice Kibar
Danışman: ÖZGÜR KIVILCAN DOĞAN
Özet:Bu araştırmanın amacı Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) yaklaşımın öğrencilerin akademik başarısına ve derse yönelik tutumlarının yanı sıra karar verme, argümantasyon, tartışma ve problem çözme becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırmada statik grup karşılaştırmalı desen kullanılmıştır. Kontrol grubunu oluşturan 23 ve deney grubunu oluşturan 17 öğrenci olmak üzere 10. Sınıfta öğrenim gören toplam 40 öğrenci ile birlikte Muş’ta bulunan bir kız lisesinde gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda bulunan öğrencilere “Kalıtım ve Biyoçeşitlilik” konusunda mevcut öğretim yöntemlerine ilişkin etkinlikler ve deney grubunda bulunan öğrencilere ise ATBÖ yaklaşımına ilişkin etkinlikler uygulanmıştır. Uygulamaların sonunda öğrencilere nicel veri toplama aracı olarak Biyoloji Soru Formu, Biyoloji Bilimine ve Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (BBDTÖ), Karar Verme Becerilerini Değerlendirme Ölçeği, Argümantasyon Testi, Tartışmacı Anketi ve Problem Çözme Ölçeği kullanılmıştır. Veriler analiz programında Shapiro-Wilk ve ilişkisiz örneklemler t-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına, biyoloji dersine yönelik tutumlarına, karar verme, argümantasyon, tartışma ve problem çözme becerilerine olumlu katkı sağladığı gözlenmiştir. -------------------- The purpose of this study was to analyze the effects of Argument-Based Inquiry (ABI) approach (adopted from the Science Writing Heuristic-SWH approach) to students' academic success, their attitude towards classes, decision making skills, argumentation, discussion and, problem solving skills. Static-group comparison design was used in the research. 40 students who attended 10th grade in a girl high school in Muş participated in the research. 23 of them were the control group where as 17 of them were the experimental group. The control group was taught "Heredity and Bio-diversity" in the current teaching methods whereas the experimental group was taught the same subject with ABI approach. At the end of the application process students were given quantitatve data collecting tools such as: Biology Question Form, Biology Science and Course Attitude Scale, Decision-making ability Evaluation Scale, Argumentation Test, Argumentative Scale and Problem Solving Scale. Datas were analyzed with Shapiro-Wilk and unrelated samples T-test in analysis program. According to the results of the research, It was observed that Argument-based Inquiry Approach contributed to student's academic success, their attitude towards classes, decision making skills, argumentation, discussion and, problem solving skills.