Lise öğrencilerinin kişilerarası şemaları ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZAFER ÖZCAN

Danışman: HALİL EKŞİ

Özet:

Bu araştırmada lise öğrencilerinin kişilerarası şemaları ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlamıştır. Bu temel değişkenlerin yanı sıra yaş, cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü, algılanan sosyo-ekonomik düzey, anne-baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre de kişilerarası şemalar ve psikolojik dayanıklılık incelenmiştir. Araştırmanın yöntemi betimsel tarama modelidir. Çok amaçlı örnekleme yöntemi ile İstanbul Anadolu yakasında bulunan liselerde okuyan 343 kadın ve 257 erkek toplam 600 öğrenci ile çalışılmıştır. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, Kişilerarası Şema Ölçeği ve Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği– III R Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerle yapılan analizler; değişkenler arası farklılıklar için bağımsız gruplar t testi, kategorik gruplar arasında fark için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve ANOVA sonucu anlamlı olduğu için posthoc analizi LSD, değişkenler arası ilişki için Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Kişilerarası şemalar ile psikolojik dayanıklılık için regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda lise öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ile kişilerarası şemalarının bazı alt boyutları arasında pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bunların yanında öğrencilerin demografik özellikleri ile kişilerarası şemaları arasında da ilişkiler tespit edilmiştir. Anahtar kelimeler: Kişilerarası Şema, Psikolojik Dayanıklılık. ABSTRACT The aim of this study is to investigate the relationship between high school students’ interpersonal schemas and psychological resilience. In addition to main variables, age, gender, class, school type, perceived socio- economical level, parents’ education level are also investigated on interpersonal schemas and psychological resilience. Method of the study is descriptive survey model. Using purposive sample 343 female and 257 male students are chosen among the high schools in Asian part of İstanbul. Personal information form, interpersonal schema scale and psychological resilience scale- III R are used in the research. Analysis made with the data are; independent samples t test, one way ANOVA and LSD as posthoc, Pearson correlations. Regression anaysis are made for interpersonal schemas and psychological resilience. As a result of the study, it is found that there is a positive relation between psychological resilience and some subscales of interpersonal schemas of high school students. In addition, some correlations are found between demographic features and interpersonal schemas of the participants Key Words: Interpersonal Shemas, Psychological Resilience.